Touring: 'Blijf weg uit de hoofdstad'
Lees ook: Autoluw Ter Kamerenbos doet steigeren
Het nieuwe actieplan voor mobiliteit van de stad Brussel zal een vlot bezoek aan de stad onmogelijk maken; dat denkt tenminste mobiliteitsorganisatie Touring. "We raden de burgers van dit land aan weg te blijven uit de hoofdstad en elders te recreëren en te consumeren. Misschien worden de geesten van de politici dan eindelijk verlicht."
Alle belangrijke invalswegen van en naar de stad worden afgesloten of gehalveerd, oordeelt Touring. "Als dit actieplan wordt uitgevoerd dan zullen bedrijven en etablissementen genoodzaakt worden om zich elders te vestigen, en zullen enkel wat souvenirshops en telefoon- en nachtwinkels overblijven", meent de organisatie.
Bij nader toezien blijkt het nogal mee te vallen met die "afsluiting". Touring wijst op de sluiting "van verschillende zijstraten van de Leuvensesteenweg, terwijl men de capaciteit van de Leuvensesteenweg heeft gehalveerd" en voorts op de "afsluiting van de Louizalaan tussen het Louizaplein en het Stefaniaplein". Touring betreurt ook het verwijderen van een rijstrook op de Belliardstraat, die van 5 naar 4 rijstrokengaat.
Touring verbaast er zich over dat dit plan nog een voorstel wordt genoemd, "terwijl het plan al op het terrein volop wordt uitgevoerd". 'In 5 jaar tijd heeft de stad al meer dan 1.000 parkeerplaatsen ontmanteld, zonder ook maar de minste visie op compensatie in ondergrondse, veilige, steeds toegankelijke en betaalbare parkeerplaatsen en werden wegen verkeersvrij gemaakt of versmald", aldus woordvoerder Danny Smagghe.
Gemeenteraadsverkiezingen
Touring richt nog een ongewone oproep tot de Brusselse bevolking. 'In het vooruitzicht van de gemeenteraadsverkiezingen raden wij de inwoners aan om het mobiliteitsbeleid te evalueren en vast te stellen hoe het huidige bestuur ook de eigen inwoners opsluit in de stad en steeds minder faciliteiten aanbiedt voor de autobelastingen die ze betalen."
Touring zal de komende maanden nog acties ondernemen om de mensen van het Brussels Gewest te sensibiliseren rond de gemeenteraadsverkiezingen. 'We hebben 150.000 leden in het Brusselse Gewest die kunnen doorwegen".
Bij de stad Brussel heeft men het wel degelijk over "een plan". "In maart konden de bewoners zich over het plan uitspreken", luidt het op de dienst stedenbouw. "Nu hebben we overleg met alle omliggende gemeenten, dus ook de Vlaamse."
Dat bevestigt ook de bevoegde schepen Christian Ceux (CDH). "Het is slechts een ontwerp dat voor advies aan de bevolking wordt voorgelegd." Maar, benadrukt hij, het plan onderzoekt een aantal pistes die mobiliteit voor iedereen moeten verbeteren; niet enkele voor automobilisten, maar ook voor de vijftig procent inwoners van de Vijfhoek die geen wagen bezitten.
Ceux zegt ook dat gebruikers na de aanleg van voetgangerszones steeds positief reageren, en verwijst naar de recente aankondigingen van Fortis, dat in de stad wil blijven, om aan te tonen dat ondernemingen niet massaal vluchten.
"De MIVB-klant moet betalen"
Touring heeft naar eigen zeggen een aantal "positieve voorstellen": de MIVB- klant moet betalen. "Elk jaar verdwijnt 60 miljoen door van betaling vrijgestelde klanten. Met 60 miljoen kan men 1 km metro aanleggen. De verzadiging van de metro bewijst dat efficiëntie succes heeft."
Voorts stelt Touring voor om de capaciteit van de verbindingswegen uit tre breiden. Nu doet men het omgekeerde, met het gevolg dat ook de woonwijken dichtslibben.
De Lille: "Touring slaat de bal mis"
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) is begrijpelijkerwijs weinig opgezet met de uitspraken van Touring. "Ze slaan de bal mis," zegt hij. ""Het mobiliteitsplan van de Stad Brussel zal de stad net een pak aangenamer maken voor de bewoners, de bezoekers én de handelaars."
Brussels parlementslid Elke Roex (SP.A) twitterde dan weer het volgende: "Ik raad burgers aan uit Touring weg te blijven! Geen leden = geen plaats meer voor dergelijke onzin."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.