Automobilistenvereniging Touring noemt de beslissing van de Brusselse regering om geen tunnel aan te leggen onder het Meiserplein "totaal onbegrijpelijk, contraproductief en anti-auto". Ook Agoria, de federatie van technologiebedrijven, reageert ontgoocheld.
Touring: 'Brusselse regering is anti-auto'
Touring vraagt zich af waarvoor al die adviezen en onderzoeken dienen die de Brusselse regering zelf opvraagt in verband met het oplossen van de grote verkeersknopen in het gewest. "Het grootste probleempunt voor verkeersopstoppingen in Brussel krijgt nog minder capaciteit", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Het Brusselse gewest voert een anti-autobeleid. Beperkende maatregelen worden doorgevoerd, zonder realisatie van alternatieven op het terrein, zoals overstapparkings."
"Blijkbaar koesteren sommigen de onbegrijpelijk illusie dat voertuigen dan maar vanzelf zullen wegblijven, terwijl er geen enkel alternatief wordt gerealiseerd. Het verwijderen van rijstroken, viaducten en parkeerplaatsen is klaarblijkelijk veel gemakkelijker dan het uitbouwen van alternatieven", aldus nog het persbericht.
Tegenover FM Brussel liet Smagghe nog opteken dat het Gewest wel geld veil heeft voor prestigeprojecten zoals de luifel op het Rogierplein, maar blijkbaar niet voor het verbeteren van de mobiliteit.
'Veel studies, weinig uitvoering'
Ook Agoria is niet opgezet met het afvoeren van de tunnel. “Bij de beslissing om het Reyersviaduct af te breken werd de garantie gegeven dat er een autotunnel zou komen onder het Meiserplein om het mobiliteitsprobleem aan dit erg belangrijk verkeerspunt te verlichten,” zegt Floriane de Kerchove, directrice van Agoria Brussel. “Na jaren van studiewerk hebben we kostbare tijd verloren en er is geen alternatief voor het aanslepende congestieprobleem in deze wijk. Het mobiliteitsbeleid in Brussel lijkt wel op de processie van Echternach en daar krijgen we nu de zekerheid bij dat het Meiserplein ook in de toekomst Place Misère zal blijven.”
De federatie van technologiebedrijven verwijst naar een eigen enquête waaruit moet blijken dat zes op de tien bedrijven overwegen om Brussel te verlaten als de mobiliteit niet verbetert. Agoria verwijt het Gewest dat het veel bestudeert, maar weinig uitvoert. “De vorige regering had na een andere studie reeds besloten een tunnel voor auto’s en openbaar vervoer te voorzien. We kunnen hier spreken over een typisch Brussels fenomeen. Er worden voor alles en nog wat studies uitgeschreven, maar ze worden nooit in de praktijk uitgevoerd. Wanneer studies wel uitmonden in actie, loopt de uitvoering jaren vertraging op.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.