Nog tot het einde van de zomer zijn in de Brusselse Wetstraat twee rijstroken afgesloten voor werken. De wachttijden vanaf het Schumanplein lopen op tot meer dan een uur voor anderhalve kilometer. "Het is slechts één van de talloze wegenwerven in het Brussels Gewest die in de zomer (en ook daarbuiten) het verkeer in de soep laten draaien", klaagt Touring dinsdag. De mobiliteitsorganisatie vraagt een betere afstemming, een sneller verloop van de werken en flankerende maatregelen om de verkeersafwikkeling te bevorderen.
Touring: 'Brusselse wegenwerven slecht op elkaar afgestemd'
Touring is het eens dat er werken moeten gebeuren, maar dat er zo weinig afstemming is met andere wegenwerven en dat er geen flankerende maatregelen worden genomen, is een andere zaak. "Zo zijn tal van wegenwerken overlappend en worden verschillende verbindingswegen tegelijkertijd onder handen genomen. Dat zorgt ervoor dat er op den duur weinig alternatieven over blijven voor het in- en uitgaand verkeer".
Het schrappen van de twee rijstroken in de Wetstraat loopt gelijktijdig met het sluiten voor wegenwerken van de Kruidtuinlaan, de Ninoofsepoort, de vier Reyerstunnels en de Elsensesteenweg en het halveren van de capaciteit in de Hallepoorttunnel, de Generaal Jacqueslaan, de Franklin Rooseveltlaan, de Tentoonstellingslaan en de Woluwelaan.
Touring klaagt ook het feit aan dat het uitvoeren van wegenwerken in Brussel "zoveel meer tijd" in beslag neemt dan in de andere gewesten. "Dat komt omdat de Brusselse overheid de aannemers geen 24 uren op 24 laat werken en ook niet tijdens het weekend en dit om financiële redenen. Dat de werken daardoor dubbel zolang duren en dus ook de daarmee gepaarde gaande files nog veel meer kosten aan de maatschappij, schijnt men te vergeten."
Touring vraagt om bij grote wegenwerken flankerende maatregelen te nemen zoals het doven of herafstellen van de verkeerslichten of het voorzien van verkeersagenten om de verkeersafwikkeling te bevorderen.
"Binnen een paar jaar wordt de belangrijke Leopold II-tunnel gerenoveerd. Dat wordt moeilijk aangezien de bovengrondse capaciteit voor het verkeer langs dat traject stelselmatig werd verminderd". Daarom stelt Touring voor om een tijdelijke brug te voorzien, zoals enkele jaren geleden in Antwerpen werd gedaan, of anders moet de volledige capaciteit bovengronds worden beschikbaar gesteld, inclusief de busbanen, besluit Touring.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.