Touring hekelt opnieuw Brusselse verkeerslichten
Eerder deze week haalde Touring ook al uit naar de Brusselse verkeerslichten. Toen zei de organisatie dat automobilisten in Brussel benadeeld werden ten opzichte van voetgangers en fietsers. Mobiel Brussel wees toen op de politieke keuze die het openbaar vervoer en de zogenaamde actieve vervoersmodi bevoordeelt in de hoop dat mensen vaker de auto thuis zouden laten.
Die reactie is Touring in het verkeerde keelgat geschoten. Zij verwijzen naar "de arrogantie van het Brussels Gewest" als grote boosdoener. "Alle overheden hebben boter op het hoofd", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Maar het meest frappante is het Brussels Gewest, temeer omdat men hier gewoon weigert om de verkeerslichten te synchroniseren om zogezegd de automobilisten te ontmoedigen. De arrogantie waarmee het Brussels Gewest de vragen en suggesties van belastingbetalende automobilisten afwijst, pikken wij niet."
Touring verwijst eveneens naar een studie die de organisatie uitvoerde samen met de KU Leuven en constructeurvereniging Febiac. Daaruit moet blijken dat de slechte afstelling van de lichten op de Keizer Karellaan de CO2-vervuiling met tien procent doet stijgen. Naast het gebrek aan synchronisatie, klaagt Touring ook aan dat het onderhoudspersoneel voor verkeerslichten niet talrijk genoeg is. De organisatie pleit daarom voor een speciaal onderhoudsteam.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.