Touring: 'Politie moet optreden tegen illegale picknickers'
Touring vraagt de politie om de picknickers deze zondag van de Anspachlaan te plukken. "Het kan niet dat een kleine minderheid haar wil oplegt en daardoor niet alleen de weggebruiker gijzelt, maar ook alle bewoners in de wijken die het sluikverkeer en de pollutie moeten slikken", zegt woordvoerder Danny Smagghe in een communiqué.
"De meerderheid van de actievoerders woont niet eens in het centrum", gaat het verder. "Wie er wel woont, vaak inwijkelingen uit rustige dorpen in Vlaanderen en Wallonië, moet beseffen dat hij of zij in de hoofdstad van Europa zit. Als men in een rustige gemeente of op het platteland wil wonen dan kan men daar voor kiezen. Maar van een stad proberen een plattelandsdorp te maken is een complete illusie en economisch zelfs onaanvaardbaar. Naar een grootstad verhuizen en dan zijn beklag maken over teveel drukte en verkeer is zoals mensen die van een rustig dorp verhuizen om naast de luchthaven te gaan wonen en dan klagen over vliegtuiglawaai."
Picknicks kostten al 30.000 euro
Volgens de automobilistenvereniging hebben de picknicks van deze zomer al bijna 30.000 euro gekost. "Tot veertien agenten moeten iedere zondag opdraven voor soms een enkele actievoerder."
Een eerste grote protestpicknick in juni lokte meer dan 2.000 deelnemers. Daarna besliste burgemeester Freddy Thielemans (PS) om het Beursplein elke zondag in de zomer enkele uren verkeersvrij te maken. De actievoerders bliezen het picknickprotest daarop af. In juli en augustus was er dan ook weinig
animo op het Beursplein.
Toen het stadsbestuur de aankondiging van een nieuwe picknick beantwoordde met een verlenging van de toestemming tot eind september, riepen de organisatoren van Pic Nic The Streets op om buiten de toegestane uren te komen.
Touring noemt de tegemoetkomingen van Thielemans hypocriet. "Blijkbaar zijn de inwoners van de zijstraten minder belangrijk", aldus Smagghe. "Het resultaat van het afsluiten van een verbindingsweg is immers enorm veel sluipverkeer in de omliggende straten en wijken. Daarom moeten hoofdwegen hun capaciteit behouden en kan men omliggende zijstraten fiets-en voetgangersvriendelijk maken."
Volgens de automobilistenvereniging kan de autodruk in de binnenstad wel verminderd worden maar moet dit gecompenseerd worden door alternatieven voor de automobilist. "Helaas is dat laatste iets waar we al jarenlang op wachten. Het afsluiten van straten en pleinen is allicht gemakkelijker en goedkoper dan het aanleggen van overstapparkings en de uitbouw van een veilig, efficiënt en gelijkwaardig openbaar vervoer."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.