Tram krijgt meer ruimte op flessenhals Louiza
Het begin van de Louizalaan is niet bepaald een rustige winkelstraat; door de vele foutparkeerders is het er vaak aanschuiven en staat de tram er mee in de file. Twee belangrijke ingrepen moeten de chaos nu beperken. Enerzijds wordt de trambaan aangepast, anderzijds verdwijnen de parkeerplaatsen in dit deel van de Louizalaan.
"Momenteel is de tramzone zogenaamd onoverschrijdbaar zodat er geen auto's in die zone kunnen komen. Iedereen die echter regelmatig door de flessenhals Louiza moet, weet dat de tram er vaak in het verkeer vastzit," legt minister Smet uit. "Daarom hebben we beslist dat de boorden (die de tramzone afbakenen, red) vervangen zullen worden door een boord die tien centimeter hoger is. Voor auto's wordt het zo onmogelijk om erover te rijden."
Ook de enkele parkeerplaatsen die de flessenhals telt, moeten er aan geloven bij de gedeeltelijke heraanleg in augustus. "De leveringszone voor de winkels ligt nu op gelijk niveau als de rijweg zelf. Die zones zullen we op gelijke hoogte met het voetpad brengen, in hetzelfde materiaal," aldus Smet. "Op bepaalde uren van de dag kunnen daar leveringen gebeuren, maar buiten die uren zal er geen parkeermogelijkheid meer zijn in die zone."
Handelaars
De meeste handelaars zijn tevreden met de geplande aanpassingen omdat ze de leefbaarheid van de straat zullen verhogen. "De handelaars kunnen de leveringsuren mee bepalen," legt Bernadette Erpicum van de handelsvereniging Brussels Louise uit. "De minister heeft er samen met de Stad Brussel bovendien voor gezorgd dat de politie er zal op toezien dat de auto's niet in het wilde weg parkeren. De auto's zullen niet meer kunnen parkeren, leveren kan nog wel."
Minister Smet heeft bovendien nog andere plannen met de buurt en laat momenteel twee studies rond mobiliteit uitvoeren. Zo vraagt hij zich af of de Kleine Ring - die over de Gulden Vlieslaan loopt - overdekt kan worden. "Als dat mogelijk is, moeten we nagaan wat de kostprijs is en of het bijvoorbeeld mogelijk is om een bijkomende afslag van de Kleine Ring te maken. Maar daarnaast zullen we ook de stabiliteit van de tunnels onderzoeken en nagaan of het mogelijk is om daar dingen op te bouwen. Tot slot zullen we een internationale wedstrijd organiseren om de hele zone tussen Stefania en Naamse Poort kwalitatief in te richten." Die wedstrijd wordt begin 2009 gelanceerd.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.