De voorstelling van de speciale ‘trambus’ die vanaf 2019 tussen Brussel en Vilvoorde moet rijden, kan op weinig bijval rekenen van het actiecomité Zo Mobiel Lef. "Een promostunt die de aandacht moet afleiden van het Ringtramtracé en van de overlast door de geplande uitbreiding van de Ring”, is het comité scherp voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
‘Trambus tussen Brussel en Vilvoorde is louter promostunt’
In de toekomst wil De Lijn de mobiliteit in en rond Brussel verbeteren met drie extra tramlijnen, het zogenaamde Brabantnet. Op een van die lijnen, het Ringtramtracé van Brussels Airport over Vilvoorde en de Heizel naar Jette, moet vanaf 2019 een trambus rijden. Die trambus, een initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), werd afgelopen weekend al eens getest en voorgesteld aan de pers in Vilvoorde.
Maar het initiatief van minister Weyts wordt op hoongelach onthaald bij het actiecomité Zo Mobiel Lef, dat eerder ook al protesteerde tegen het volledige Ringtramtracé. Zij doen het hele gebeuren af als een promostunt van de minister, schrijft Het Nieuwsblad. Fred Luyckx van het actiecomité: “De ‘trambus’ is eigenlijk niet meer dan een veredelde bus. Voor een tram heb je een eigen bedding nodig, en dat is hier in de Noordrand niet aanwezig.”
Het idee van de trambus is ook een afleidingsmanoeuvre dat de gemoederen moet bedaren rond het befaamde Ringtramtracé, waartegen veel protest komt uit de Vilvoordse wijken. Dat tracé komt ten koste van veel belangrijke parkeerplaatsen en zou ook veel groen doen verdwijnen, aldus het comité, dat zijn bezwaren zal indienen.
'Eigengereid te werk gegaan'
“Wij zijn voorstander van een leefbare tram”, zegt Luyckx. Het actiecomité heeft dan ook een aantal alternatieven klaarstaan voor het Ringtramtracé en de trambus. “Wij zijn ook voorstander van het Brabantnet, maar we hebben ideeën voor een veel leefbaarder tracé, dat ook de zwakke weggebruiker ten goede komt. Wij verkiezen een tramlijn die in de nabijheid van de wijken stopt, maar niet door de wijken zelf rijdt. Het huidige busvervoer kan de mensen tot de haltes van de tram brengen.”
Maar naar die alternatieven wordt amper geluisterd, zegt het comité. “De Lijn en de stadsbesturen in de rand van Brussel zijn eigengereid te werk gegaan zonder de betrokkenheid van de bevolking. Het is pas achteraf dat duizenden gezinnen hebben vernomen dat de tram voor hun deur zal rijden”, aldus Luyckx.
De plannen kaderen ook in de geplande uitbreiding van de Ring, nog zoiets waar de inwoners van Vilvoorde niet mee gediend zijn. “De Vlaamse regering geeft onder het mom van de trambus eigenlijk toe dat het geen prioriteit - en geen geld - geeft aan een permanent plan om de extra overlast die de uitbreiding met zich meebrengt, aan te pakken”, aldus Luyckx. “De uitbreiding zal zo’n 1 miljard euro kosten, terwijl de regering amper 500.000 euro wil vrijmaken voor het tramtracé.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.