Transportbond: 'Brusselse taxisector is verziekt'
Illegale taxi's die je voor een prikje naar het buitenland brengen: het is maar één van de vele onwettige praktijken in de Brusselse taxisector. Dat blijkt uit de massa dossiers bij de Brusselse BTB, de vakbond voor werknemers in de transportsector. De meeste klachten gaan over het illegale huursysteem, waarmee veel werkgevers profiteren van hun chauffeurs.
"We stellen vast dat veel werkgevers hun chauffeurs hun taxi laten huren aan 120 euro per dag, en hen dan ook nog eens hun benzine laten betalen", zegt Sandra Langenus. "Dan moet je al veel klanten doen om nog iets over te houden. Uiteraard mag dat niet."
De vakbond trekt aan de alarmbel na de undercoverreportage van tvbrussel over illegale taxi's. Die glippen al te vaak door de mazen van het net van het controlesysteem. Ze brengen je naar waar je maar wil, zonder verzekering en zonder vergunning.
Portiers
Ander probleem in Brussel: taxichauffeurs hangen voor hun nachtelijke klanten vaak af van de goodwill van hotelportiers. Die strijken een deel van de ritprijs op voor de klanten die ze aanbrengen.
"Die chauffeurs vragen dan meer aan de klanten, en dat wordt nadien aan de portiers gegeven. Zelf verdienen de chauffeurs er niets aan. En de klant denkt gewoon dat het nachttarief is, maar dat klopt niet."
BTB heeft het over een verziekte sector waar dringend maatregelen nodig zijn. Dat wil zeggen: meer controles, ook op zwartwerk. Chauffeurs roepen ze op om misbruik bij hen te melden, maar makkelijk is dat niet. "De mensen zijn bang. Ze komen met problemen bij ons, maar willen niet dat we iets zeggen tegen hun werkgever uit angst hun job te verliezen."
BTB zit binnnenkort samen met Brussels minister van Vervoer Grouwels (CD&V) en staatssecretaris voor Fraudebestrijding Crombez (SP.A) om een oplossing te zoeken.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.