Begin volgende week wordt duidelijk of de Stefaniatunnel tijdelijk opnieuw open kan, voor de grondige renovatie. Nog vandaag wordt het speciale circulatieplan voor de omgeving in werking gesteld. Een grondige aanpak van alle tunnels zal 523 miljoen euro kosten, liet Pascal Smet (SP.A) weten.

Dat kondigde minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vrijdag aan tijdens het plenaire debat in het Brussels parlement over het dossier van de tunnels.

De Stefaniatunnel werd vorige week vrijdag gesloten omdat er stabiliteitsproblemen waren en de veiligheid van de gebruikers niet gegarandeerd zou kunnen worden. De tunnel zou minstens een jaar gesloten blijven, werd toen gezegd.

Maar intussen lieten Smet en minister-president Rudi Vervoort weten dat onderzocht zou worden of de tunnel toch niet tijdelijk kan heropend worden door een noodconstructie in de tunnel aan te brengen om te veiligheid te kunnen garanderen. Die studie zal begin volgende week klaar zijn, zei de minister in het parlement.

Hij kondigde ook aan dat het Gewest, de betrokken gemeenten en politiezones, en de MIVB een akkoord bereikt hebben over een noodplan voor de mobiliteit voor de buurt rond de Louizapoort, waar nu een verkeerschaos heerst als gevolg van de sluiting van de Stefaniatunnel.

"Dat plan zal in de komende uren worden uitgerold", aldus Pascal Smet. De totale kost voor de renovatie van alle tunnels wordt op 523 miljoen euro geschat, verklaarde minister Smet nog.

Dat bedrag moet over een aantal jaren gespreid worden, maar de regering heeft nog geen beslissing genomen hoe dat gefinancierd wordt: op de eigen begroting, een PPS-constructie (publiek-private samenwerking) waarbij jaarlijks een bedrag betaald wordt aan de privépartners of een gedeconsolideerde PPS, waarbij de privépartner een risico moet lopen.

Pascal Smet verklaarde dat de regering de principiële beslissing genomen heeft om voor de renovatie van de Leopold II-tunnel voor deze laatste optie te opteren. De kosten van de renovatie worden op 150 miljoen euro geraamd, plus 30 miljoen indien ook het dak van de tunnel vernieuwd moet worden.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni