Vanaf dinsdag 26 juli start de luchthaven van Zaventem met werken aan één van haar drie start- en landingsbanen. Die werken zorgen ervoor dat gedurende twee maanden het vliegverkeer boven de gemeentes van de Noordrand sterk zal toenemen. Actie Noordrand is verbolgen over de aanpak en zegt dat een betere oplossing voor het grijpen ligt.
Twee maanden lang meer vluchten over Noordrand
Lees ook: Bellot tegen meer vluchten op Zaventem
Dinsdag starten de werkzamheden aan de baan 01/19, weet Het Laatste Nieuws. Dat is één van de drie start- en landingsbanen van de luchthaven van Zaventem. Die banen moeten om de 30 jaar grondig gerenoveerd worden.
Zo wordt er nieuw asfalt gelegd, worden de bermen verhard en wordt de riolering gerenoveerd. De werken zullen in totaal zo'n twee maanden in beslag nemen. Tot het einde van augustus wordt er dag en nacht aan de baan gewerkt, daarna gaat de baan overdag weer open.
Door de werken worden de vluchten die normaal gezien over de oostrand van Brussel vliegen - Sterrebeek, Wezembeek-Oppen en Kraainem – omgeleid. Daardoor krijgt de noordrand – Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel – een pak meer vluchten te verwerken, schrijft Het Laatste Nieuws verder.
'Creatiever omspringen'
Met de extra vluchten komt ook extra overlast. De Noordrand zal zowel overdag als 's nachts een pak meer hinder ondervinden van de overvliegende vliegtuigen, ook gedurende de hele maand september, wanneer het school- en werkleven hervat.
De werken zijn noodzakelijk en waren aangekondigd, maar dat neemt niet weg dat er een betere spreiding van de hinder had kunnen komen, zegt Roger Vermeiren van het comité Actie Noordrand. "In 2013 waren er ook werken aan de baan, maar toen werd er creatiever omgesprongen met het luchtverkeer door de bocht naar links te openen en werd de Oostrand zo wél ontlast", vertelt Vermeiren aan onze redactie.
Ook nu zou een dergelijke oplossing soelaas kunnen brengen, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. Eerder overleg met Belgocontrol en met federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) leverde niets op, aldus Vermeiren. "Onbegrijpelijk", vindt Vermeiren. "De luchthaven en de minister verschuilen zich achter het zogeheten referentieel baangebruik, zeg maar de verdeelsleutel van de vluchten. Maar die kan sowieso niet gehandhaafd worden wanneer baan 01/19 sluit. Dus als ze per se zo willen vasthouden aan dat heilig plan, dan moeten ze de luchthaven maar sluiten."
Een betere verdeling van de hinder ligt gewoon voor het grijpen, benadrukt Vermeiren. "Het is mogelijk, de wettelijke voorzieningen zijn er. Ze moeten gewoon toegepast worden." Maar dat het politieke zomerreces net is ingetreden, zal de zaak niet helpen volgens Actie Noordrand.
Woordvoerder van Belgocontrol Dominique Dehaene liet in een korte reactie aan onze redactie weten dat er door de werken inderdaad meer vluchten over de Noordrand zullen plaatsvinden. "Maar de verdeling van de vluchtroutes wordt bepaald door de politiek, Belgocontrol voert gewoon de plannen uit," klinkt het.
Zinneke Parade 2016
Lees meer over: Samenleving , Economie , Zinneke Parade 2016
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.