Tweehonderd mensen op straat door treinviaduct
Infrabel gaat daarmee in op een van de honderd aanbevelingen die in een impactstudie staan. Mensen die op straat komen te staan, zullen, in samenwerking met het Brussels Gewest, een nieuwe huurwoning krijgen. Eigenaars krijgen een onteigeningsvergoeding. De impactstudie vraagt ook een betere integratie van de enorme spoorwegbrug in het bestaande stadsweefsel. Met de komst van de viaduct verdwijnt immers een hele straatkant. Infrabel engageert zich ertoe de straat opnieuw op te bouwen.
Maar in de bouwaanvraag van Infrabel, die nu in de fase van openbaar onderzoek zit, staat hier niets over, merkt gemeenteraadslid Denis Grimberghs (CDH) op. "Dat kan ook niet," reageert men bij Infrabel. "Het is immers een bouwaanvraag voor een viaduct. De heropbouw van een straat hoort daar niet bij. Maar we verwachten wel dat de heropbouw van de straat als voorwaarde zal worden geformuleerd op het moment dat het Brussels Gewest de bouwvergunning aflevert."
Dat er opnieuw woningen komen op de percelen waar de brug dwars door loopt, is weinig waarschijnlijk. De percelen lenen zich daar niet toe. Wat er dan wel komt, is niet duidelijk. "Daar zal de gemeente Schaarbeek zich over moeten buigen," zegt Infrabel.
Infrabel bouwt de viaduct op een plek waar nu heel wat sporen samenkomen net voor ze de drukke noord-zuidtunnel binnenrijden. De brug moet voor een vlotter spoorverkeer zorgen.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.