Uitgelicht: Brussel haalt te weinig punten om Europese Groene Hoofdstad te worden
Lees ook: Brussel geen groene hoofdstad van Europa
B russel moet in de rangschikking Kopenhagen, Bristol, Frankfurt en Rotterdam voor laten gaan. Dat is een flinke streep door de rekening van minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo). Die had gehoopt om als Europese Groene Hoofdstad naar de regionale verkiezingen te kunnen gaan. Het had een mooie beloning kunnen zijn voor haar jarenlange ijver om Brussel te 'vergroenen'.
De Europese Groene Hoofdstad is een initiatief van de Europese Commissie, dat van start ging in 2010. Toen won Stockholm. Vorig jaar won Hamburg, dit jaar mag de Baskische stad Vitoria met het label pronken. Voor 2014 heeft Kopenhagen de beste kaarten.
Het juryrapport, dat vorige week werd vrijgegeven, zet de Brusselaar stevig met beide benen op de grond. Aan plannen en doelstellingen geen gebrek, maar volgens de jury ontbreekt het te vaak aan concrete resultaten in de twaalf domeinen waar Brussel zich moest bewijzen. Het verklaart waarom Brussel in de subtop terechtkomt.
In één domein is Brussel kampioen: natuur en biodiversiteit. Dat heeft vooral met het Zoniënwoud te maken, en met het jarenlange bosbeheer. Ook in de bestrijding van geluidsoverlast (tweede plaats) scoort Brussel goed.
Daarnaast oordeelt de jury ook positief over het Brusselse afvalbeleid (vierde beste), vooral door de lage productie van restafval. Dit staat in contrast met de alarmerende berichten onlangs in Le Soir, maar ook in deze krant, dat Brussel in vergelijking met Vlaanderen en met de Europese norm juist erg slecht sorteert: driekwart van het huishoudelijke afval verdwijnt in de verbrandingsoven. Een uitleg voor die tegenstelling geeft het rapport niet.
Fijn stof
Minder goed is het volgens het juryrapport gesteld met vervoer en mobiliteit. Voor het openbaar vervoer is er heel wat lof, maar het beleid om fietsen en wandelen aan te moedigen en voor korte ritten de auto te laten staan, is ondermaats volgens de jury. Brussel blijft een echte autostad. Dat is de Europese jury niet ontgaan. "Er zijn wel initiatieven en plannen aangekondigd om de autodruk te verminderen, maar de resultaten blijven uit." De jury bedeelt Brussel dan ook met een achtste plaats.
Ook de luchtkwaliteit (zesde plaats) blijft een teer punt. Dat Brussel hier geen goede punten krijgt, stond in de sterren geschreven. De Europese Commissie brengt België voor het Europese Hof van Justitie omdat de normen voor stikstofdioxide en fijn stof niet gerespecteerd zijn. Een applaus ware dus vreemd geweest. De jury wijst erop dat de Brussel geen doelen vooropstelt voor een betere luchtkwaliteit en ook niet uitlegt waarom het dat niet doet.
Tot slot valt ook de slechte Brusselse rangschikking op voor het energiebeleid, een van de speerpunten van minister Huytebroeck. Zij heeft de afgelopen jaren een royaal premiestelsel uitgebouwd, en tegen 2015 moet alle nieuwbouw aan strenge passiefnormen voldoen.
Huytebroecks energiebeleid kon de jury niet overtuigen. Brussel haalt maar de negende plaats. Dat komt deels omdat de plannen te recent zijn en dus nog geen effect sorteren, maar ook, alweer, omdat Brussel kampt met 'serieuze uitdagingen op het vlak van gemotoriseerd vervoer'. Lees: er zijn te veel auto's in de dichtbevolkte stad.
Voor minister Huytebroeck is er geen man overboord. Ze ziet het rapport, en de vijfde plaats, als een aanmoediging voor haar persistente ecologisch beleid en ze hoopt bij de volgende toekenning van het jaarlijkse Europese label genoeg vorderingen te hebben gemaakt om dan wel European Green Capital te kunnen worden.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.