De populaire zondagsmarkt van Jette wordt vanaf september in tweeën gehakt. Een veertigtal marktkramers verhuizen naar het Kardinaal Mercierplein. En dat voor minstens twee jaar. Het is een van de minder aangename gevolgen van de komst van tram 9. Vraag is of de markt dit overleeft. “We willen de markt hoe dan ook hervormen,” zegt schepen van Handel Paul Leroy (CDH).
Uitgelicht: Jetse zondagsmarkt wordt gesplitst
D e werken aan tramlijn 9 zijn gestart. Binnenkort worden de eerste sporen gelegd. De lijn moet het Noordwesten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beter ontsluiten. Het is een plan dat al jaren oud is, en recent in een stroomversnelling is gekomen.
De grootste impact op het stadsweefsel heeft de nieuwe tramlijn aan de Spiegel, het hart van Jette. Dat is al lang geweten. Het is de reden waarom de gemeente Jette, als compensatie, een ondergrondse parking heeft geëist onder het Koningin Astridplein, en een volledige heraanleg. Op kosten van het Brussels Gewest. De laatste heraanleg dateert van dertig, veertig jaar geleden.
Flinke domper
Net voor het zomerreces heeft de Brussels regering het lastenboek goedgekeurd voor de ondergrondse parking. De bouw- en milieuvergunning heeft het gewest al op zak. In september beginnen de nutsbedrijven er te werken, in mei 2016 zal met de graafwerken begonnen worden. Die duren minstens tot eind 2017.
Het wordt een parking met 199 plaatsen op drie verdiepingen die door het Brussels gewestlijk parkeeragentschap zal worden beheerd. Die zal later de exploitatie al dan niet uitbesteden aan een privébedrijf.
In september wordt een bouwaanvraag ingediend voor de bovengrond. Het Koningin Astridplein wordt van gevel tot gevel heraangelegd, met fonteintje en zitbanken. Auto’s kunnen er niet meer op, tenzij voor leveringen. “Door het autovrij te maken verbeteren we de openbare ruimte. Dat komt de leefbaarheid ten goede én de economische rentabiliteit,” zegt Brussels minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).
Het is het recept van de (autovrije) centrale lanen in de Vijfhoek dat Smet nu ook zoveel mogelijk in de rest van de stad wil uitbouwen.
Het Koningin Astridplein zal pas in de herfst van 2018 helemaal klaar zijn, en dat is een flinke domper voor de zondagsmarkt van Jette, met 10.000 bezoekers en tweehonderd marktkramers een van de grootste van Brussel, en sowieso de grootste van het noorden van Brussel.
Treintje
Vraag is of de markt die jarenlange werken overleeft. Want de zondagsmarkt heeft een puike reputatie, tot ver buiten de gemeentegrenzen. Het is ook een vraag die de gemeente Jette niet kan beantwoorden. Die is alvast van plan om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Van de 200 plaatsen zullen er zo’n 40 moeten verhuizen naar het Kardinaal Mercierplein. Daarmee wordt de markt letterlijk in tweeën gehakt. De afstand tussen de kleinere markt (Mercierplein), en de oorspronkelijke markt (Koningin Astridplein) is, in wandelafstand, twaalf minuten. Net te veel om te hopen dat marktbezoekers beide markten zullen aandoen.
Nochtans is het net dat wat de gemeente beoogt. “Hoe langer mensen op een markt blijven, hoe meer ze kopen,” zegt schepen Paul Leroy, tevens bevoegd voor Handel. Hij wil daarom een toeristisch treintje laten rijden tussen beide marktdelen.
Anderzijds hoopt de gemeente dat het marktdeel op het Kardinaal Mercierplein nieuwe bezoekers zal lokken uit het noorden van de gemeente.
Men zou kunnen verwachten dat de marktkramers die moeten verkassen naar het Kardinaal Mercierplein daar niet vrolijk om zijn, maar het tegendeel is waar. “Het Kardinaal Mercierplein is helemaal heraangelegd, de marktkramers zullen er niet de last ondervinden van de werken aan de tramlijn. De plaatsen daar zijn gegeerd,” zo klinkt het bij de gemeente.
De markt op het Kardinaal Mercierplein zal niet helemaal volledig zijn na de verhuis, met name kaas en bloemen zullen er voorlopig niet te vinden zijn.
De marktkramers kregen dinsdagavond te horen wat hun standplaats zal zijn vanaf september. De vergadering verliep rumoerig. De marktkramers zijn bang voor de jarenlange werf voor de heraanleg van het Spiegelplein.
Schepen Leroy is hoe dan ook zinnens om de markt te herdenken. “Een markt is een soort supermarkt in openlucht. Ook de Carrefours en Colruyts van vandaag veranderen geregeld hun inrichting. De werf geeft ons de tijd om na te denken over de toekomst van de markt.”
Bij sommige marktkramers leeft de overtuiging dat de Jetse zondagsmarkt op zijn retour is, dat de omzet daalt en de kwaliteitsvolle marktkramen langzaam verdwijnen.
Lees meer over: Jette , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.