Uitgelicht: MIVB scoort ondermaats in reizigersenquête
5,5/10: geen fraaie score op een scholierenrapport. Nochtans is dat het punt dat de MIVB van haar reizigers krijgt als het om de algemene tevredenheid gaat. Nog zorgwekkender is dat dit al twee jaar op rij daalt. In 2008 haalde de MIVB 5,8/10, in 2007 5,9/10. De resultaten komen uit de tevredenheidsbarometer van de MIVB voor 2009. Sinds 2008 wordt die door onderzoeksbureau Ipsos uitgevoerd in opdracht van het Hoofdstedelijk Gewest. 11.300 reizigers vulden de enquête in.
Zelf heeft de MIVB het over 'gematigde' resultaten en wijst ze op een 'proteststem voor de metro'. Oorzaak daarvan zijn de strubbelingen rond de ingebruikname van het nieuwe metronet. Dat werd gelanceerd begin april vorig jaar, maar het kampte met heel wat kinderziekten. De MIVB wees naar de Franse firma Thales, die verantwoordelijk was voor de verkeerscomputer.
Daarnaast was er sprake van onduidelijkheid en wrevel bij de reizigers. De opsplitsing van metrostation Simonis in Leopold II en Elisabeth zorgde voor heel wat verwarring, het schrappen van de rechtstreekse verbinding tussen Heizel en het centrum was niet populair. Maar het valt wel op dat de tevredenheid op zowat alle punten van de enquête, dus ook bij de bus en de tram, achteruitging ten opzichte van 2008. Volgens de MIVB komt dat doordat 84 procent van de respondenten minstens een deel van de verplaatsingen met de metro doet.
'Geen argument'
Stefan Stynen van de reizigersorganisatie TreinTramBus vindt de metroproblemen geen valabel argument. "Die problemen waren al verteerd in het laatste trimester van 2009, toen de enquête werd afgenomen," zegt hij. "De echte oorzaak is een combinatie van slechte doorstroming, te lage frequenties en de keuze voor een net waar veel overstappen nodig zijn. Kijk maar naar tram 55. Vroeger was die traag en vol, maar hij bracht je wel recht naar het centrum. Nu is hij nog altijd traag en vol, en je moet nog overstappen ook. De MIVB is ook het slachtoffer van haar eigen succes, het aantal reizigers is explosief toegenomen de laatste jaren, maar het is duidelijk dat een evaluatie van het overstapmodel zich opdringt."
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) deelt die analyse, en wijst op nog een ander fundamenteel probleem. "Er is gewoon te veel autoverkeer in de stad," zegt Piet Van Meerbeek, stafmedewerker van Bral. "Daardoor staat het bovengronds openbaar vervoer te vaak stil. En er is een gebrek aan politieke wil om daar iets aan te doen. Als je de doorstroming verbetert, dan gaat ook de frequentie omhoog. Bussen en trams kunnen dan meer ritten rijden zonder dat het iets extra kost. Een belangrijk argument, nu het Gewest en de MIVB krap bij kas zitten. Zestig procent van de autoritten in het gewest zijn minder dan vijf kilometer lang, hoofdzakelijk gereden door de Brusselaars zelf. Dat moeten we aanpakken, en daarom zien wij heil in een kilometerheffing."
Bij de MIVB zit een herziening van het overstapmodel er niet aan te komen. "We concentreren ons volgend jaar vooral op het zo comfortabel mogelijk maken van de overstappen," zegt woordvoerster An Van hamme. De MIVB treedt de actiegroepen op bepaalde punten wel bij. "Brussel slibt inderdaad steeds verder dicht, dus is het noodzakelijk om een betere doorstroming te hebben. Er zijn nu al wel goede initiatieven, maar er is nog meer wil nodig bij gemeenten en Gewest."
Wat die politieke wil betreft, wijst men bij Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op de 18 miljoen euro die dit jaar naar het ViCom-programma gaat. Dat moet de commerciële snelheid van het openbaar vervoer verhogen. Het gaat om het hoogste bedrag in jaren. Ook staan er verschillende projecten op stapel om trams en bussen in eigen bedding te laten rijden. En minister Grouwels vindt geen graten in een slimme kilometerheffing.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.