De malaise in het instituut Anneessens-Funck leidt tot politiek gewoel in de Stad Brussel. De oppositie pleit ervoor om het Nederlandstalig onderwijs weg te halen bij de Nederlandsonkundige schepen Faouzia Hariche (PS). “Wie in de politiek een domein claimt, moet er zich wel mee bezighouden.”
Uitgelicht: Oppositie wil Nederlandstalig onderwijs bij Vlaamse schepen
Z eggen dat Anneessens-Funck de laatste tijd met een imagocrisis kampt, is een understatement. Een negatief advies van de inspectie, een geschorste directeur en een leerling-zelfmoordterrorist. Bovendien is het gebouw al jaren in slechte staat.
Volledige aandacht
Genoeg materiaal om op de gemeenteraad van afgelopen maandag voor een pittige discussie te zorgen. CD&V-gemeenteraadslid Bianca Debaets bond de kat de bel aan door ervoor te pleiten het Nederlandstalig stedelijk onderwijs onder te brengen bij de schepen voor Nederlandstalige Zaken. “De administratie bekommert zich nauwelijks om de Nederlandstalige scholen,” zei ze. “De schepen heeft bewezen dat ze onvoldoende kennis en interesse heeft.” Die schepen is Faouzia Hariche (PS), die al sinds 2000 de plak zwaait over het stedelijk onderwijs.
De N-VA haalde nog zwaarder geschut boven. “Hariche gedraagt zich als een neokolonialiste ten aanzien van het Nederlandstalig onderwijs,” klonk het bij gemeenteraadslid Johan Van den Driessche.
Dat Hariche geen woord Nederlands spreekt terwijl ze toch al 15 jaar bevoegd is voor het onderwijs in die taal, helpt haar zaak niet vooruit. “Zelfs al zou ze in dialoog willen gaan met het personeel en de school, ze kan het niet eens,” aldus Debaets. De Stad Brussel is op dit gebied een uitzondering. In de meeste andere gemeenten zit het Nederlandstalig onderwijs ook bij de Nederlandstalige schepen.
Hariche zelf ontkent dat ze niet begaan is met Anneessens-Funck en het Nederlandstalig onderwijs in het algemeen. “Al onze scholen krijgen onze volledige aandacht,” zei ze daarover op de gemeenteraad. Ze wijst er ook op dat de Stad de laatste twee jaar 850.000 euro investeerde in Anneessens-Funck.
Leren uit fouten
Dat Anneessens-Funck ondanks die som lijdt onder jarenlange verwaarlozing, is geen geheim. “Zowel voor het gebouw als het pedagogisch materiaal vragen wij al jaren aandacht,“ zegt Marc Borremans, ACOD-regiosecretaris voor het Brussels onderwijs. “Probleem is dat Hariche bijzonder weinig betrokkenheid toonde.”
Een lichtpunt is dat er de laatste weken wat lijkt te bewegen bij de Stad. Zo werd er nieuw informaticamateriaal voorzien. “Als al de heisa van de laatste dagen ertoe leidt dat de school zijn werk kan doen, is dat een goede zaak,” zegt Borremans.
Borremans toont zich toch voorstander van het voorstel om het Nederlandstalig onderwijs bij de Nederlandstalige schepen te parkeren. “Ik heb er geen probleem mee dat een Franstalige het Nederlandstalig onderwijs beheert,” zegt hij. “Maar dan moet je er ook de nodige aandacht aan besteden.”
Een andere piste is om het stedelijk onderwijs onder te brengen in het net van het Gemeenschapsonderwijs. Dat gebeurde eerder al onder meer met het atheneum van Anderlecht en delen van de school Elishout. Dat is echter geen eenvoudige zaak, zeker niet als het gebouw in slechte staat is. “In deze staat zal het GO het niet willen overnemen,” zegt Borremans. “En als de stad de renovatiekosten toch moet dragen, waarom zou ze dan de zeggenschap afstaan? Het probleem zit trouwens nog dieper. Het huidige gebouw is niet voldoende aangepast om er les te geven. Misschien is een nieuwe locatie en gebouw op de lange termijn wel de beste oplossing.”
‘Geen onderscheid’
In eerste instantie zou het volgens het ACOD wel al een goede zaak zijn om een gemeenschappelijke koepel te creëren voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Of er beweging komt in het dossier is nog maar de vraag. Burgemeester Yvan Mayeur (PS) gaf op de gemeenteraad al aan dat het bevoegd maken van de Nederlandstalige schepen een no-gozone is. Ook schepen voor Nederlandstalige Aangelegenheden Ans Persoons (SP.A) ketste het voorstel van de oppositie af. “Wij kiezen er voor om de bevoegdheid onderwijs niet op te splitsen over twee schepenen, want we willen geen onderscheid maken tussen Nederlandstalige en Franstalige ketjes,” zegt ze. “Er zijn een aantal problemen geweest in één school en er wordt hard gewerkt om die op te lossen. Hieruit afleiden dat alle Nederlandstalige scholen verwaarloosd zouden worden, is nergens op gebaseerd.”
Persoons wijst er ook op dat er volgend jaar 23 miljoen euro naar het Nederlandstalig onderwijs gaat, tegen 6 miljoen voor het Franstalig onderwijs. “Dat is natuurlijk niet elk jaar zo, maar het toont aan dat de Stad duidelijk wél investeert in het Nederlandstalig onderwijs,” besluit ze.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.