Een slordige 250 mensen staan aan te schuiven in de niet-EU rij op het gemeentelijk administratief centrum op de Anspachlaan.© Ryan Heath

Urenlang aanschuiven aan Brusselse loketten: ‘1 loket voor 250 man’

Mathias Declercq
© BRUZZ
13/06/2016

De wachttijden aan het gemeentelijke administratiecentrum op de Anspachlaan nemen opnieuw buitenproportionele vormen aan. Politico-reporter Ryan Heath schuift al voor de vierde dag in een week tijd urenlang aan om zijn werkvergunning te laten vernieuwen en vertelt over mensen die al van 5.30 uur aanschuiven, ongeopende loketten en een onbestaand lotjessysteem dat toch wordt afgeroepen.

“Dit is de vierde dag in een week tijd dat ik ’s ochtends kom aanschuiven voor de jaarlijkse hernieuwing van mijn werkvergunning”, vertelt Ryan Heath (36), een Australische journalist die al acht jaar in Brussel werkt als journalist bij de nieuwssite Politico. De eerste twee dagen slaagde hij er niet in om iemand aan het loket te spreken. De derde dag, afgelopen vrijdag, geraakte hij wel aan het loket, maar eenmaal daar bleek een document te ontbreken. Even het document ophalen en terugkeren zonder opnieuw in de rij te gaan staan, bleek geen optie, alles te herdoen voor Heath.

Een nieuwe week, een nieuwe poging, dacht Heath. De journalist staat sinds 6:10 uur maandagochtend aan te schuiven, maar voorlopig opnieuw zonder succes. “Voor mij schuift al sinds 5:45 uur een vader aan met zijn kind van twee jaar. Na ruim twee uur zijn we binnengeraakt in het centrum, waar ik nu samen met zo’n 250 mensen op mijn beurt wacht. Er is nergens plaats om te zitten.” Die wachtrij geldt overigens enkel voor mensen van buiten de EU, op andere verdiepingen staan nog heel wat andere mensen te wachten.

Eén loket
Er heerst behoorlijk wat chaos op het administratief centrum op de Anspachlaan, vertelt Heath. “Mensen weten vaak niet waar aan te schuiven. Er zijn gemiddeld maar vier à vijf van de veertien loketten tegelijk open. Het rare is dat maar één loket de mensen zonder afspraak lijkt te bedienen. Die heeft dan ook nog eens geen betaalterminal, wordt er ons verteld. De personen achter de andere vier loketten roepen genummerde lotjes af, maar je kan hier nergens lotjes verkrijgen. Het gaat waarschijnlijk over mensen die op voorhand een afspraak hadden.”

Toch is de journalist naar eigen zeggen de laatste die wil focussen op de negatieve kanten van Brussel. “Ik wou aanvankelijk ook positieve reacties verzamelen van mensen over het stadsbestuur. Daaruit blijkt ook dat vooral de administratie van 1000 Brussel gebreken vertoont, over andere gemeenten zijn mensen vaak positief.”

Maar vrijdag was de maat toch vol voor Heath. Hij kon niet anders, zegt hij, dan de situatie in het centrum aan te klagen. Hij houdt sindsdien een soort Tweet-marathon over de situatie in het centrum. Vandaag hoopt hij eindelijk beet te hebben. “Ik ga alvast niet weg tot ik dit geregeld heb. Ik kan het mij eenvoudigweg niet permitteren om na vandaag nog te laat te komen op mijn werk.” Hij hoopt om om 10 uur aan het loket te geraken, na een slordige vier uur te hebben aangeschoven.

Genius! There are bank card machines at all 14 other windows (10 closed) in #Brussels 1000 ID office - none at the one serving 90% of us

— Ryan Heath (@PoliticoRyan) 13 juni 2016

Oh I forgot - the best bit is I get to pay for the 8hrs of queueing I have done to get this new ID card. €25. #Brussels 1000.

— Ryan Heath (@PoliticoRyan) 13 juni 2016

This is so Kafka - there's 250 ppl in this room & an empty second counter-window calling ticket numbers when no tickets exist #Brussels 1000

— Ryan Heath (@PoliticoRyan) 13 juni 2016

Sadly for those who queued from 6.30, they're now being told there's "no guarantee" they can even talk to someone from #Brussels admin today

— Ryan Heath (@PoliticoRyan) 13 juni 2016

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni