Het universitair ziekenhuis in Jette scoort iets minder goed op patiëntveiligheid dan de meeste Vlaamse ziekenhuizen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ). De grote meerderheid van de patiënten is wel erg tevreden met de zorg die zij krijgen in het ziekenhuis.
UZ Brussel scoort goed op patiënttevredenheid
Over het algemeen zijn Vlaamse ziekenhuizen steeds beter in orde met hun kwaliteitsvereisten, blijkt uit nieuwe cijfers van het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ). Ook in Jette, het enige Vlaamse ziekenhuis in Brussel, komen er goede cijfers naar buiten: bij 99 procent van de operaties wordt er een checklist afgelopen van allerhande veiligheidscontroles.
63 procent van de patiënten geeft het UZ een score van 9/10 of 10/10
Al eindigt het UZ Jette op andere parameters wel telkens in de onderste helft als we het ziekenhuis vergelijken met andere Vlaamse klinieken. Een goede handhygiëne van de zorgverleners is een belangrijke kwaliteitsindicator, maar in Jette zou maar 88 procent van het zorgpersoneel daaraan voldoen. In de helft van de Vlaamse ziekenhuizen ligt dat aandeel nochtans hoger dan 91 procent.
“Bij handhygiëne kom je erg moeilijk tot 100 procent omdat het alles te maken heeft met menselijk gedrag”, zegt woordvoerder Edgard Eeckman van het UZ Brussel. “De controles zijn terecht heel streng, maar ze vereisen dat het personeel geen lange mouwen mag dragen, kortgeknipte nagels moet hebben en geen juwelen aan de armen mag dragen. Bij een plotse controle kan je de pech hebben dat er net iemand te lange nagels had.”
Hij wil het verschil met de andere Vlaamse ziekenhuizen daarom ook enigszins relativeren. “Elke controle is slechts een momentopname. Wij sensibiliseren ons personeel sterk in patiëntveiligheid.”
Een andere veiligheidsparameter zijn de verplichte identificatiebandjes van patiënten. In Jette draagt 97 procent van de patiënten zo'n bandje met alle vereiste gegevens. “Sommige patiënten halen het bandje zelf weg omdat ze geen nummer willen zijn, of sommige ouders doen het bij hun jonge kinderen”, vertelt Eeckman.
De medische voorschriften, die zijn in Jette even goed in orde als in de rest van Vlaanderen. Op 94 procent van de ziektebriefjes staan alle nodige gegevens. “Het gebeurt weleens dat een arts vergeet te tekenen", verklaart Eeckman, “maar we zijn nu ons IT-systeem aan het aanpassen om elk vakje verplicht te moeten invullen.”
Tevreden patiënten
Wie er alvast niet van wakker ligt, zijn de patiënten. Die zijn zelf bijzonder tevreden met het ziekenhuis. Volgens de cijfers van het VIKZ zou drie kwart het ziekenhuis aanraden aan vrienden en familie. Het UZ heeft dit jaar een meer recente bevraging gedaan, en dat krikt het cijfer op naar 96 procent.
Een uitschieter naar beneden lijkt de website. Daarover vonden maar iets meer dan de helft van de patiënten dat die voldoende duidelijke informatie bevat, zo zegt het VIZK. Die website werd inmiddels veranderd afgelopen juni. Zo wordt er nu bijvoorbeeld wel duidelijk vermeld of een arts aan eigen tarieven werkt of niet.
De algemene patiënttevredenheid ligt zo een stuk hoger dan in de rest van Vlaanderen. 63 procent van de patiënten geeft het UZ een score van 9/10 of 10/10. In andere Vlaamse ziekenhuizen is maar de helft van de patiënten zo gul met die punten.
Lees meer over: Jette , Samenleving , UZ Brussel , patiëntveiligheid , medische zorg
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.