Het ziekenhuis UZ Brussel en telecombedrijf Proximus hebben dinsdag de 'ziekenwagen van de toekomst' voorgesteld. "Deze ziekenwagen vormt de missing link van het ziekentransport", aldus professor doctor Marc Noppen, CEO van het UZ Brussel. Het in Europa unieke voertuig moet de efficiëntie van kritische zorg en ziekentransport verhogen middels het gebruik van 'augmented reality' en een snelle verbinding tussen de geneesheren op de plaats van vertrek en aankomst.
UZ Brussel stelt 'ziekenwagen van de toekomst' voor
Lees ook: Marc Noppen stopt als CEO van UZ Brussel
Met de nieuwe hightech ziekenwagen wil het UZ Brussel, het universitaire ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), het overbrengen van patiënten die kritische en ernstige zorg nodig hebben vergemakkelijken. Om dat tot een goede einde te brengen wordt gebruikgemaakt van hoogtechnologische hulpmiddelen voor telegeneeskunde.
Op die manier kunnen artsen ter plekke in de ziekenhuizen van vertrek en aankomst de patiënt middels virtuele realiteit begeleiden en opvolgen tijdens het transport. De ziekenwagen is de eerste van zijn soort in Europa en zal vanaf 7 juni ingezet worden tussen de verschillende ziekenhuizen in België.
Leven en dood
Daarnaast is de ziekenwagen moduleerbaar, patiënten van 300 gram tot en met 300 kilogram kunnen vervoerd worden met aandacht voor de specifieke noden van de patiënt. "Een prematuur geboren baby, een ziek kind, of een patiënt van 300 kg die complexe zorgen nodig heeft, vragen immers een andere aanpak", zegt Noppen. "Deze ziekenwagen kan voor een aantal gevallen het verschil maken tussen leven en dood. De wagen is een absolute primeur in Europa", maakt Noppen zich sterk. "We hopen dat we met deze wagen een piste hebben geopend voor andere ziekenhuizen in andere landen."
Om de communicatie tussen de artsen ter plekke en het transport van de kritieke patiënt optimaal te laten verlopen, is een stabiele en snelle verbinding nodig. "Proximus draagt hieraan bij door het 5G-netwerk. Alle beelden van de ziekenwagen worden in real time uitgezonden in het hospitaal", aldus Tania Defraine, director enterprise solutions and platforms van Proximus. "Via de slimme virtuele brillen kan de verpleger in de ziekenwagen voortdurend de patiënt monitoren en begeleiden, dit terwijl de geneesheer in het ziekenhuis instructies geeft. Met Proximus willen wij zorg dragen voor zowel de patiënt als het medisch personeel en dit doen we door onze technologie ter beschikking te stellen."
Transportteam
Het gebruik van de hoogtechnologische ziekenwagen vergt de opleiding van een gespecialiseerd transportteam. Voorlopig mogen slechts drie chauffeurs met de ziekenwagen het land doorkruisen. Het team kreeg vier maanden lang theoretische en praktische opleidingen. De chauffeurs van de wagen staan voortdurend in contact met de begeleiding achterin, dit om zo goed mogelijk in te spelen op de noden van de patiënt in kritieke toestand.
Heidi is een van de drie chauffeurs die de wagen mogen besturen. De wagen weegt vijf ton. "Het besturen van deze ziekenwagen vergt een andere manier van rijden dan bij andere ziekenwagens. Je moet kunnen anticiperen op wat er achterin de wagen gaande is, en kan zelf ook signalen uitsturen zodat het medisch personeel achterin kan anticiperen op plotse manoeuvres van de ziekenwagen."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , ziekenwagen , augmented reality , UZ Brussel , VUB