Vaarwel tram 90, welkom tram 25

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
20/03/2007
In de zomer van volgend jaar zal het openbaar vervoersnet in Brussel een serieuze gedaantewisseling ondergaan. Om niet te bruskeren, voert de MIVB over enkele weken al een eerste reeks wijzigingen door. Die moeten vooral de grote ringlaan beter bedienen. De MIVB wil daarenboven een bestelling plaatsen van maar liefst 150 nieuwe trams.

Tram negentig moet eraan geloven in het nieuwe tramplan van de MIVB dat in 2005 na flink wat debatten in het parlement en bij de Brusselse bevolking is goedgekeurd door de Brusselse regering. Tram negentig reed al sinds de jaren twintig op de Rogierlaan, ooit was er zelfs nog een 91, maar dat is over enkele weken allemaal verleden tijd.

De MIVB is sinds 2001 aan een opgang bezig. Het aantal reizigers is in zes jaar spectaculair gestegen op metro (+45 procent), tram (+36 procent) en bus (+ 63 procent). Die buitenkans grijpt de openbare vervoersmaatschappij aan om het net nog te verbeteren zodat de capaciteit verhoogd kan worden en het openbaar vervoer in de hoofdstad nog efficiënter kan rijden.
De MIVB doet dat in eerste instantie door nieuwe tram-, bus- en metrostellen aan te kopen. De MIVB-vloot wordt geleidelijk aan versterkt met vijftien nieuwe BOA-metro's, 68 nieuwe trams en 146 bussen waarvan een deel al rijdt. Om de oude tramstellen waarvan er sommige al vijftig jaar rijden, te vervangen, wil de MIVB nog eens 150 nieuwe trams bestellen.

Maar er is meer nodig dan nieuwe voertuigen. De MIVB wil ook de lijnen herzien om tot een coherenter geheel te komen. MIVB-baas Alain Flausch legt het zo uit: "Buslijnen bijvoorbeeld werden vroeger niet altijd doordacht gepland. Er werden haltes ingericht het om een burgemeester of bewoners te plezieren. Het gevolg is dat sommige lijnen als spaghetti's door de stad rijden."

Lijnen herzien zorgt wel voor de grootste weerstand bij de bevolking die niet graag hun vertrouwde lijnen zien verdwijnen. Of, omgekeerd, niet graag een nieuwe tramlijn voor hun deur zien verschijnen. De talrijke reacties van buurtcomités bewijzen het steeds opnieuw.

De MIVB moet daarom omzichtig communiceren. Het plan is niettemin duidelijk: lijnen worden ingekort zodat er minder kansen zijn op ontregelde uurregelingen. Keerzijde van de medaille is dat er meer zal moeten worden overgestapt. De MIVB wil met overdekte en beveiligde overstapplaatsen het reizigerscomfort zo hoog mogelijk maken. Daarnaast worden 'doublures' uit het net gehaald: waar al tram of metro rijdt, is geen bovengrondse bus meer nodig. Drie: er komen korte buslijnen die reizigers aanvoeren naar metro en sterke tramlijnen.

Zopas heeft de MIVB de nieuwe lijnen bekendgemaakt die vanaf 16 april in het oosten van Brussel zullen rijden op de grote ringlaan, grosso modo van het Station van Schaarbeek, over Meiser, Montgomery en Buyl tot Vanderkinderen in Ukkel. De tram kampt er met capaciteitsproblemen tijdens de spits, onder meer door de talloze scholen en uniefs die langs de laan zijn gelegen.

De grootste verandering is het afschaffen van tram 90 (van Rogier, over de grote ringlaan tot aan het Zuidstation). Lijn 90 (bruin nummer) zal voortaan door het leven gaan als tram 25 (bordeaux nummer) en niet langer tot het Zuidstation rijden maar aftakken aan Buyl naar het NMBS-station Boondaal. Het traject tussen Buyl en het Zuidstation zal (tijdelijk) worden overgenomen door tram 23. Daar komt nog tram 24 bovenop die van het station van Schaarbeek rijdt tot Vanderkinderen.
De hele operatie versterkt dus de lijnen op de Grote Ringlaan die bediend zullen worden met de nieuwste tramstellen (3000 en 4000), maar ze moet ook gezien worden in het licht van de nieuwe 'supertramlijnen' die er volgend staan aan te komen: tram 3 (Noord-Vanderkindere) en tram 4 (Esplanade-Stalle) die van het noorden naar het zuiden van Brussel zullen rijden. Vanderkindere wordt daarbij een belangrijke overstap.

Voeg daar nog de volledige hertekening van de metrolijnen aan toe in de zomer van volgend jaar als de 'bouclage' van de metrolijn 2 rond is, en de nieuwe ruggengraat van het Brussels openbaar vervoersnet voor de tweede helft van 2008 is min of meer geschetst.

Op die nieuwe ruggengraat enten zich nieuwe lijnen. Zo ondergaat op 16 april ook tramlijn 93 een al eerder aangekondigde wijziging. De lijn zal zijn terminus aan Legrand krijgen aan het Terkamerenbos. In juli volgt een hele nieuwe reeks wijzigingen aan het tramnet, maar de MIVB verkiest hierover later te communiceren, "omdat de verwarring anders te groot zou zijn."

:: Meer info over de wijzigingen vindt u op de website van de MIVB

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni