Vakbonden uit verschillende Europese landen hebben dinsdagnamiddag voor het Europees Parlement in Brussel actie gevoerd tegen de liberalisering van het openbaar vervoer. Ze hekelen dat de Europese Commissie "op een sluikse manier" bijkomende maatregelen wil doorvoeren. Ruim honderd werknemers uit een tiental landen hebben deelgenomen aan het protest, dat uitgaat van de Europese Transportarbeiders Federatie (ETF).
Vakbonden betogen aan Europees Parlement tegen liberalisering openbaar vervoer
De manifestanten op het Luxemburgplein werden toegesproken door een tiental vakbondsvertegenwoordigers en door verschillende Europarlementsleden. Ook protestborden en een symbolische minuut stilte "voor de begrafenis van de democratie" moesten het standpunt van de demonstranten kracht bijzetten.
De vakbonden kanten zich tegen de plannen van de Europese Commissie voor een verdere liberalisering van het openbaar vervoer op het spoor en op de weg. Ze vrezen dat die liberalisering leidt tot slechtere arbeidsomstandigheden, minder werkzekerheid en een achteruitgang van de dienstverlening. Volgens ETF wil de Commissie die plannen bovendien "achter de rug" van de parlementsleden doorvoeren.
"Europees Commissaris (voor Vervoer) Adina Valean tracht dit door te drukken zonder het voor te leggen aan het Europees Parlement. Ze laat de democratie achterwege", klaagt Günther Blauwens van ACOD Spoor aan. "De Commissie vindt dat er te weinig liberalisering is", zo treedt Stan Reusen van ACOD TBM (Trein-Bus-Metro) hem bij. "Maar via democratische besluitvorming is nooit gesteld dat men dit echt wou."
Openbare aanbesteding als norm
Volgens een EU-verordening over de openbare dienstverlening kunnen de bevoegde overheidsinstanties van elke lidstaat momenteel zelf kiezen of ze dienstverlening voor het openbaar vervoer rechtstreeks gunnen aan hun eigen exploitant (zoals De Lijn of NMBS), dan wel of ze die gunning via een openbare aanbesteding openstellen aan andere spelers.
Maar de Europese Commissie wil nu van de openbare aanbesteding de norm maken, zegt ETF. Ze wil daarvoor interpretatieve richtlijnen uitschrijven, wat kan zonder stemming in het Europees Parlement.
"Dat is eigenlijk een sluikse manier om het democratisch besluitvormingsproces met de voeten te treden", klinkt het bij Peter Vanderborght van ACV Transcom. "De Europese Commissie probeert die aanpassing eenzijdig door te voeren."
De kwestie zal donderdag wel besproken worden in de commissie TRAN (Vervoer en Toerisme) van het Europees Parlement.
Lees meer over: Elsene , Samenleving