Vandalisme grootste oorzaak van defecte roltrappen
In het Brussels Gewest geven niet minder dan 589 roltrappen toegang tot de metro. Metrogebruikers ondervinden dat die trappen regelmatig stilliggen voor onderhoud en reparaties.
De oorzaak van de defecten is in het gros van de gevallen te zoeken bij vandalen, zegt Herman Coppens, hoofd van de dienst Onderhoud bij de MIVB:
"Onze statistieken wijzen uit dat er dagelijks zo'n 150 stilstanden zijn ten gevolge van vandalisme. Meestal wordt de noodgreep gebruikt of misbruikt en die moet om veiligheidsredenen steeds hersteld worden."
De dringende herstellingen kosten de MIVB elk jaar vier miljoen euro. Naast vandalisme is het ook slijtage dat ervoor zorgt dat de roltrappen buiten dienst geraken. De helft van de roltrappen zijn inmiddels zo'n 35 jaar oud en vragen het meeste onderhoud.
"De helft van de oude generatie roltrappen hebben een tussenkomst van een technicus nodig om weer op te starten," legt Herman Coppens uit. "Bij de andere helft van de roltrappen gebeurt dit automatisch."
Voor een nieuwe roltrap betaalt het Gewest 300.000 euro. Maar een aantal veelgebruikte en belangrijke roltrappen zoals die voor de ingang van City 2 zijn al jaren afgesloten. Een verhaal van grondwaterinsijpeling, verbouwingen en aanpassingen, zegt Inge Paemen van de dienst Infrastructuurwerken van het Brussels Gewest: "Terwijl de roltrap aan de kant van City 2 in de maak was, is de roltrap aan de kant van de Schaarbeeksepoort- Kruidtuin stuk gegaan, waardoor er geen enkele toegankelijke roltrap meer was. "
Maar eind januari krijgt Rogier een eerste nieuwe exemplaar. Ook komen er binnenkort liften in alle metro- en premetrostations. Momenteel zijn er al dertig, maar in totaal worden het er 150.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.