Veel auto’s, weinig trams in Schaarbeek
Binnenkort moet er langer betaald worden om te parkeren in de wijk tussen Leuvensesteenweg en Josaphatpark (Dailly/Madeliefjes). Op de grote assen (Dailly-, Chazal-, Rogierlaan) zal bovendien een blauwe schijf niet volstaan: daar komen parkeermeters.
Dit gebeurt op vraag van de buurt, voor wie het 's avonds steeds almaar wordt om een parkeerplaats te vinden. De gemeente hoopt zo de parkeerdruk in de wijk wat weg te nemen. Het gaat om een test; na zes maanden wordt er geëvalueerd. De gemeenteraad heeft ook beslist om een parkeerticket in te voeren in de winkelstraten (rode zone), met twintig minuten gratis parkeren. In de straten met meters, maar vrijstelling voor buurtbewoners (groene zone), zal dat 'snelticket' tien cent voor een kwartier kosten.
'Tram 4 langs station'
Een betere bediening van Schaarbeek met het openbaar vervoer was in 2006 een van de beloften van de MR-Ecolo-meerderheid. Volgens raadslid Denis Grimberghs (CDH, oppositie) komt daar niet veel van terecht. De MIVB heeft zelfs enkele lijnen geschrapt (trams 24 en 56), waardoor de buurt rond het station nu wel erg karig bediend is. Er komt in september een nieuwe lijn bij (62, Weldoeners-Bordet), maar volgens Grimberghs heeft zo'n korte lijn uit mobiliteitsoogpunt weinig zin. "Iedereen weet dat die vooral bedoeld is om de trams naar het depot van Haren te brengen." Volgens schepen Christine Smeysters (Ecolo) luistert de MIVB niet naar de vragen van de gemeente. "Wij dringen erop aan om tram 4 langs het station te leiden, maar volgens de MIVB is dat te moeilijk."
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.