Veilige stalling voor fietsen
Van bij de opening, drie jaar geleden, had Ikea aandacht voor milieuvriendelijke vervoersoplossingen, zowel voor de klanten als het personeel. Zo kregen alle werknemers als openingsgeschenk een fiets. Die blijkt vooral in de vrije tijd gebruikt te worden. Maar vier procent van de vierhonderd personeelsleden komt met de fiets naar het werk. Om de medewerkers te motiveren om hun wagen thuis te laten, betaalt Ikea het abonnement op het openbaar vervoer volledig terug. Meer dan de helft van de Ikea-werknemers, 53 procent, komt met het openbaar vervoer. Het zijn vooral de Brusselaars.
Toen Ikea de winkel in Anderlecht opende, werkten er 63 procent Brusselaars, de rest kwam uit Vlaanderen. Nu is het aandeel van de Brusselaars gezakt naar vijftig procent. Dat heeft volgens directeur Roel Michiels te maken met een gebrek aan talenkennis en flexibiliteit.
Ongeveer honderd Ikea-werknemers komen elke dag met de metro naar het werk. Ze stappen uit aan de halte Coovi en moeten dan nog 460 meter lopen tot aan de winkel. Geen grote afstand, maar voor sommigen blijkbaar toch te ver. Daarom vroeg Ikea aan de MIVB en Pro Velo of er geen fietsen aan de halte geplaatst konden worden. De MIVB zorgde voor een afgesloten fietsenstalling. In Nederland kocht de vervoersmaatschappij twee fietsboxen, die elk drieduizend euro kostten.
Pro Velo leverde acht fietsen en zal de tweewielers ook onderhouden. Ikea huurt de fietsen. Acht personeelsleden, die elk een sleutel van de fietsbox hebben, kunnen de afstand naar de winkel nu per fiets afleggen. "We konden meer fietsen laten plaatsen, maar we hebben
het project doelbewust beperkt tot acht. Voor ons is het een test. We merken al wel dat er nog meer mensen graag over een fiets zouden beschikken. Wellicht zullen we in de toekomst een reeks gemeenschappelijke fietsen ter beschikking stellen."
Eén op de vijf
Ikea hoopt het project ook uit te breiden naar de klanten. Drie jaar geleden kwam dertien procent van de klanten met de metro, nu gaat het al om twintig procent. Ikea wil nog beter doen. "Maar een fietssysteem voor de klanten is, met het oog op controle en veiligheid, moeilijker om te organiseren."
Ook voor de MIVB is het fietsproject bij de Coovi-halte een test. "We gaan het volgend jaar evalueren en als het een succes is, willen we het uitbreiden naar andere bedrijven," vertelt An Van Hamme, woordvoerster van de MIVB. Ook voor particulieren wil de vervoersmaatschappij iets doen, mogelijk in samenwerking met andere partners, want de MIVB is zelf niet van plan om fietsen te plaatsen.
De vervoersmaatschappij spant zich al enige tijd in om de combinatie fiets-metro te bevorderen. "We hebben, verspreid over de stad, al duizend fietsenbeugels. Maar die zijn niet afgesloten. Uit allerlei studies blijkt dat fietsers aarzelen om hun fiets een hele dag onbewaakt aan een metrostation te laten staan. Wij willen een oplossing bieden door de stallingen te beveiligen."
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.