Er komt kritiek op de plannen van het Brusselse stadsbestuur voor een autovrije zone en een parkeerlus. De Vlaamse bouwmeester Peter Swinnen noemt ze onhaalbaar en pleit voor een autovrije Vijfhoek. De lokale handelsvereniging heeft het over een oorlog tegen de auto.
'Verkeersoverlast wordt 250 meter verplaatst'
Lees ook: Beursplein 100 procent autovrij
Vrijdag stelde het voltallige stadsbestuur zijn plannen voor een uitgebreidere autovrije zone voor.
Niet iedereen is echter onder de indruk. Peter Swinnen, de Vlaamse bouwmeester, laat zich in De Morgen erg kritisch uit over de plannen. “Hoeveel gaat dit kosten? En wat is de impact op het verkeer? Het plan leest als een afstiplijst van de bevoegdheden van de schepenen."
De termijn van de werken, tussen 2015 en 2017, noemt hij “onhaalbaar en onrealistisch”. En het idee van een verkeerslus door de Wolvengracht, Kantersteen en de Van Arteveldestraat gaat “faliekant aflopen. Die straten zijn te smal om dat verkeer te slikken. In principe wordt de verkeersoverlast gewoon 250 meter verplaatst uit het centrum.”
De bouwmeester gelooft enkel in een autovrije zone als die de hele Vijfhoek beslaat.
'Klanten naar shoppingcentra'
Alain Berlinblau van de handelaarsvereniging Brussel-centrum ziet de plannen al evenmin zitten. “Dit zal de handel kapot maken”, zegt hij in Le Soir. "Het is een oorlog tegen de auto."
“De toegang wordt afgeblokt, terwijl een nieuw winkelcentrum als Neo wel een vlotte toegangsweg krijgt via de Ring. Onze klanten zullen naar dergelijke shoppingcentra trekken. Er zijn minder auto’s dan vroeger, maar toch meer files, omdat de mensen geen andere mogelijkheid zien om het centrum te bereiken.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.