De plannen van het Brusselse Gewest om het aantal rijstroken van de E40 Leuven-Brussel van zes naar vier te herleiden zorgen voor beroering. Nochtans blijkt uit een studie dat minder rijstroken niet voor meer file zorgen.
De plannen van het Brusselse Gewest om het aantal rijstroken van de E40 Leuven-Brussel van zes naar vier te herleiden zorgen voor beroering. Nochtans blijkt uit een studie dat minder rijstroken niet voor meer file zorgen.
Brussels schepen voor mobiliteit Els Ampe (Open VLD) reageert in De Standaard verbolgen en zegt dat de verkeerschaos totaal is. Mensen die Brussel binnen willen, worden het nog moeilijker gemaakt en de Brusselaars die buiten de hoofdstad werken, bijvoorbeeld in Zaventem, kunnen de stad niet uit. Ze denkt dat de bouw van extra tunnels het verkeer vlot kan trekken.
Werkgeversorganisatie Voka reageert genuanceerd. Het is niet gekant tegen de plannen, maar ziet meer heil in een snelle uitvoering van het GEN, het gewestelijk Expressnet. Voka wil meer bussen en metro's, en een slimme kilometerheffing die automobilisten ontmoedigt om met de auto naar Brussel te pendelen.
De vermindering van het aantal rijstroken past in Parkway E40, het plan van het Gewest om het gebied rond de gebouwen van VRT en RTBF te hertekenen.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.