Geen drie maar vier rijstroken richting stad. Dat zegt minister-president Vervoort (PS) in reactie op de commotie die er is ontstaan na de beslissing om de toegang tot de hoofdstad via de E40 op minder rijstroken te laten doorgaan. Eerder was sprake van drie rijstroken richting stad, en vier voor het buitengaand verkeer, maar dat klopt niet, zegt Vervoort.
Vervoort: 'Vier in plaats van drie rijstroken richting stad'
Het plan van het Brusselse Gewest om in 2017 het aantal rijstroken op de E40 tussen Leuven en de hoofdstad te verminderen, lokt uiteenlopende reacties uit bij de verschillende mobiliteitsorganisaties. Die vermindering kadert binnen Parkway E40, het plan van het Gewest om het gebied rond de gebouwen van VRT en RTBF te hertekenen. De zes rijstroken in elke richting tussen Kraainem en de Reyerslaan worden binnen dat plan teruggedrongen naar vier voor het binnengaand verkeer en vier voor het buitengaand verkeer.
Eerder leek het erop dat er maar drie rijstroken meer zouden overblijven voor het binnengaand verkeer, maar dat blijkt dus niet te kloppen. "Het gaat om 4 rijstroken", zegt minister-president Vervoort: "één voor elk van de 3 tunnels die vanaf de E40 leiden naar Meiser, Montgomery en Schuman, en een vierde rijstrook voor een vlotte afhandeling van het verkeer dat invoegt vanop de oprit "Gemeenschappenlaan" en de afrit Smaragd / Diamant."
Waanzin
Touring vindt het plan "waanzin" en vraagt zich af het of het mobiliteitsbeleid niet beter in de handen van experts wordt gelegd dan bij "kortzichtige politici".
“Wat haalt het uit wanneer we spitsstroken aanleggen en ringwegen optimaliseren wanneer het Brussels Gewest het omgekeerde doet en het al weinige aanbod van infrastructuur vermindert? En dan maar klagen dat er files staan. Bovendien bestraft de Brusselse overheid ook haar eigen inwoners: elke dag zijn er ook 80.000 Brusselse pendelaars die met de auto in en uit de stad moeten geraken."
Touring stelt dat de Brusselse overheid het wegverkeer doelbewust stremt. “Deze Brusselse regering heeft sedert haar aantreden niets anders gedaan dan wegen versmald of verkeersvrij gemaakt (Reyerslaan, Louizapoort, Fonsnylaan, enz.). Van de veel en lang beloofde alternatieven zoals overstapparkings, uitbreiding metro, verkeersdoorstroming op de Kleine Ring en hoofdwegen, nog altijd niets in huis is gekomen."
'Logische keuze'
Voor de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) is de beslissing een minder grote verrassing. "Eigenlijk is het een vrij logische keuze, je ziet dat in tal van andere Europese grootsteden de auto's van pendelaars uit het centrum worden geweerd," zegt woordvoerder Maarten Matienko.
Maar het grote verschil met die andere steden, zoals Oslo en Londen, is dat daar wel een degelijk alternatief voorzien is voor de pendelaars. "In Brussel heeft men nu al de azijnmaatregelen genomen, nu wordt het tijd om werk te maken van de honingmaatregelen."
Verkeerscapaciteit
Volgens het in 2010 door het Gewest goedgekeurde richtschema over Parkway E40 zou de verkeerscapaciteit niet problematisch verminderen: ook nu heeft de E40 slechts drie rijstroken na de kruising met de Ring. Even verder worden dat er zes, maar voor de ingang van de tunnels zijn dat er opnieuw drie. En het is voornamelijk in de buurt van de Ring dat er files ontstaan.
"De extra rijstroken zijn van geen nut om het verkeer te vergemakkelijken," zegt Schaarbeeks burgemeester Clerfayt. "Ze zorgen er alleen voor dat er meer plaats is voor de files."
Flessenhals
Een gelijklopende analyse werd in november 2014 door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gemaakt. "De originele studie van 2010 zag geen negatieve impact op de E40 langs de Vlaamse zijde omdat het verkeer richting Brussel sowieso over een beperkt aantal rijstroken beschikt," zei Weyts in de Commissie voor Brussel en de Vlaamse Rand van het Vlaams Parlement. "Het is dus al een flessenhals en de Parkway heeft daar weinig invloed op."
Weyts zegt dat Vlaanderen toen ook zelf een analyse van de verkeerssituatie maakte. "Daartoe werd het verkeer op dinsdag 14 oktober tussen 6 en 9 uur in de ochtend en 16 en 19 uur in de avondspits met dubbele detectielussen in kaart gebracht. Op basis van die meting en met een theoretische capaciteit van 2.200 personenauto’s per uur per rijstrook en een snelheid van 120 kilometer per uur, lijken drie rijstroken in de richting van Brussel te volstaan."
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.