Het aantal fietsers in het Brussels Gewest is vorig jaar met 20 procent gestegen. Diezelfde fietsers storen zich vooral aan de gebrekkige infrastructuur, de onveiligheid en het grote aantal auto's in de stad. Dat blijkt uit de eerste kwalitatieve enquête onder Brusselse fietsers. [1 reactie]
Voor het eerst werd een kwalitatieve enquête afgenomen onder Brusselse fietsers. 1144 fietsers namen deel.


Uit de enquête van Pro Velo blijkt onder meer dat het aantal fietsers nu al elf jaar op rij stijgt in het Brussels Gewest. Echt verwonderlijk is dat niet. Enkele jaren geleden waren fietsen in Brussel nog een erg marginaal verschijnsel.

Probleem nummer één: infrastructuur
De gebrekkige infrastructuur is hét obstakel voor de fietser in Brussel. 40 procent van respondenten beschouwt die als het grootste probleem. Andere vaak geciteerde redenen, zoals het weer (0,8%) en het reliëf (3,5%), blijken veel minder doorslaggevend.

"Dat we in 2010 het recordbedrag van 6,5 miljoen euro voorzien voor extra fietsinfrastructuur, is dus geen overbodige luxe", zegt staatssececretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!), die de cijfers bekend maakte. "We moeten blijvend investeren in veilige en fietsvriendelijke infrastructuur. Alleen zo zullen we meer Brusselaars kunnen overtuigen om de fiets te gebruiken."

Wie arm is fietst minder
De gebrekkige infrastructuur is meteen één reden waarom het aantal fietsers ten westen van het kanaal beduidend lager ligt dan ten oosten, weet De Lille.

Remco Ruiter van Pro Velo wijst ook op de socio-economische verschillen tussen die zones. "Er wordt wel eens gezegd dat fietsen in de 20ste eeuw iets was voor mensen die het niet zo breed hadden. In de 21ste eeuw zie je -in de steden toch- iets anders: het zijn vooral mensen die het wel beter hebben en vaak zelfs een auto hebben die naar hun werk fietsen."

Te veel auto's
Ook op het vlak van veiligheid is er werk aan de winkel. 25 procent van de fietsers beschouwt de verkeersonveiligheid immers als het grootste probleem. Even vaak vermelden de fietsers het te grote aantal auto's.

Op dat punt wil De Lille de volgende jaren een stap vooruit zetten "door consequent het STOP-principe te hanteren en een nieuwe editie van de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid te organiseren."

De hoofdstadfietser is 'monomodaal'
Uit het onderzoek blijkt ook dat de Brusselse fietsers grotendeels "monomodaal" zijn. 73 procent van de ondervraagden doet al zijn verplaatsingen met de fiets.

"Als we van Brussel een meer leefbare stad willen maken, zullen we meer mensen moeten overtuigen om over te schakelen, ook zij die niet altijd willen of kunnen fietsen," zegt De Lille.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni