Vijfhoek officieel zone 30
De snelheidsbeperking geldt voor het hele gebied binnen de Kleine Ring, met uitzondering van de Adolphe Maxlaan, de Anspachlaan, de Lemonnierlaan en de Diksmuidelaan. Die wachten nog op hun herinrichting. Voorlopig mag daar nog 50 kilometer per uur gereden worden.
Schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH): "We zijn op dit moment nog bezig met de werken op de westelijke Kleine Ring. We kunnen niet alles in een keer doen. Normaal moet de heraanleg van de centrale lanen er in de volgende legislatuur komen."
De zone 30 was eigenlijk al in voege vanaf 1 september van dit jaar, maar tot nu was een overgangsperiode van kracht. Daarin werden er geen snelheidscontroles uitgevoerd. Vanaf vandaag is het dus oppassen geblazen voor de hardrijders.
Kritiek
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu had eerder al zijn
bedenkingen bij de nieuwe zone 30. De vereniging had vooral kritiek op de weinig ambitieuze inrichting van de zone. Die inrichting beperkt zich grotendeels tot het plaatsen van nieuwe zone 30-bordjes en wegmarkeringen. Terwijl een kundig ingerichte zone net veronderstelt dat het hele straatbeeld verandert, zodat automobilisten meteen voelen dat ze in een woon- en leefzone rijden, argumenteert Bral.
Ook Marie Nagy, fractieleidster voor Ecolo in de Brusselse gemeenteraad, vindt de maatregel onvoldoende. Zij heeft het over 'kunst- en vliegwerk'. Volgens Nagy betalen de Brusselaars het slechte mobiliteitsbeleid van de PS/CDH-meerderheid cash op gebied van gezondheid en veiligheid.
Ook voor fietsers
Opmerkelijk: op tal van plaatsen staan ook zone 30-bordjes onder een verkeersbord met verboden doorgang (eenrichtingsstraten). Ceux legt uit dat de snelheidsbeperking in dat geval betrekking heeft op fietsers, die de straten wel mogen gebruiken in tegenrichting.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.