Villo krijgt bergop-bonus
Lees ook: Villo: Bonus voor bergop rijden?
Dat alles blijkt uit cijfers die staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) bekend maakt. Hij liet in de zomer van 2012 een onderzoek uitvoeren bij 600 Villogebruikers en 200 niet-gebruikers.
De gemiddelde klant van Villo blijkt tevreden, want hij geeft het systeem een 8 op 10. Bovendien gaf vier van de vijf ondervraagden aan dat hij sinds de komst van Villo vaker fietst, terwijl de helft van de gebruikers vroeger geen fietser was.
Keerzijde van de medaille is dat Villo er niet in slaagt om mensen uit de auto te krijgen. Slechts 2,6 procent van de gebruikers gaf aan anders de auto te nemen, terwijl 60 procent anders voor het openbaar vervoer had gekozen en 32 procent te voet zou zijn gegaan. "Wij zien Villo niet als concurrentie voor de MIVB", klinkt het op het kabinet-De Lille. "Maar als een positief alternatief. Bovendien verlicht het de overbelasting van het openbaar vervoer in de spits."
Volgens De Lille is Villo een belangrijke ambassadeur voor het fietsgebruik in de stad. "Villo speelt een belangrijke rol door zijn zichtbare aanwezigheid in het Brusselse verkeer en is duidelijk een volwaardig alternatief geworden. Bovendien zitten we nog lang niet aan het plafond wat gebruikers betreft", luidt het.
Beschikbaarheidsprobleem
Een belangrijk nadeel van Villo: 12 tot 18 procent van de gebruikers heeft een probleem met de beschikbaarheid van fietsen in de stations. Daarom krijgt een aantal zeer drukke stations extra capaciteit. Het gaat om onder meer Louiza, Naamsepoort, Troon, Flagey, Beurs, De Brouckère, Anneessens en Rogier.
Een ander oplossing voor het beschikbaarheidsprobleem ligt in een zogenaamde bergop-bonus naar het voorbeeld van Parijs. Wie zijn fiets terugbrengt naar een van 30 hoger gelegen stations (zie lijst hieronder, red.) krijgt 10 gratis gebruiksminuten. 36 procent van de gebruikers blijkt namelijk bereid om vaker fietsen terug te brengen naar hoger gelegen stations wanneer ze hiervoor een beloning krijgen.
Uitbater JC Decaux is bezig met de praktische uitwerking van het systeem, dat vanaf juni wordt ingevoerd. Hoe de bonusminuten precies berekend worden is dus nog niet bekend. Het principe zal wel alleen gelden voor jaarabonnees.
Veiligheid blijkt ook een knelpunt: een kwart van de niet-gebruikers gaf in het onderzoek aan dat ze bang waren om in Brussel te fietsen. "We moeten dit onveiligheidsgevoel wegnemen door hen te leren hoe je in een stedelijke omgeving moet fietsen", besluit De Lille. "We moeten initiatieven als Bike Experience, waarbij we mensen gedurende enkele dagen door een fietscoach laten begeleiden, dus zeker verder zetten en misschien nog uitbreiden."
De lijst van stations die in aanmerking komen voor een bonus:
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.