Villo rondt kaap van 20.000 abonnees
Meer dan de helft van de abonnees woont in Elsene (21,2 procent), Brussel-Stad (20,4 procent) en Schaarbeek (16 procent). 15 procent van de abonnees zijn pendelaars. Het aandeel vrouwen is op enkele maanden tijd gestegen van 30 tot 39 procent.
Vooral in de voorbije zomermaanden kwamen er veel abonnees bij omdat er toen een actie liep. Wie zich inschreef voor 31 augustus moet tot het einde van 2010 geen abonnementsgeld betalen. Naast de abonnees waren er ook al 58.000 occasionele gebruikers. Alles samen werden tot nu toe 2,4 miljoen kilometer afgelegd.
Het grote succes van de huurfietsen resulteert te vaak in lege of overvolle Villo-stands. "Daarom is er nu ook een nachtploeg die de fietsen komt aanvullen. Voor hen is het dan ook rustiger werken en ze worden niet opgehouden in het verkeer," zegt Delphine Baekeland van Villo. "De stations krijgen ook nieuwe kaarten met daarop de beschikbaarheid in de omliggende stations."
Contractueel is JCDecaux verplicht om in één van de drie dichtstbijzijnde stations plaatsen of fietsen te voorzien maar "We moeten ons ook geen illusies maken," zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). "Het systeem zal nooit 100 procent waterdicht zijn. Dat zie je ook in andere steden."
Tweede fase
Op dit moment zijn 161 stations verspreid over 11 gemeenten in gebruik. Op het einde van de maand moeten alle 180 stations van de eerste fase in gebruik zijn. Na de voltooiing van de eerste fase volgt een evaluatie. Daarna wordt Villo in principe uitgebreid naar acht gemeenten waar het systeem nog niet beschikbaar is.
"We willen het aantal fietsen verdubbelen in de tweede fase," aldus De Lille. "Enkele gemeenten hebben al een aanvraag ingediend. De andere zullen we moeten overtuigen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.