Het aantal langetermijnabonnees van fietsdeelsysteem Villo is in 2012 met een vijfde gestegen. Net geen 32.000 mensen maken gebruik van het systeem. Er zijn wel minder abonnees voor een dag of een week.
Villo rondt kaap van 30.000 abonnees
Dat staat in het jaarverslag van Villo, dat staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) vrijdag bekend maakte.
Het aantal langetermijnabonnees Villo van steeg in 2012 met bijna 20 procent, tot net geen 32.000. Het totaal aantal verhuringen van de fietsen ging met 17.6 procent omhoog. Afgelopen jaar werd er meer dan 1,2 miljoen keer gebruik gemaakt van de fietsen.
Toch zijn er ook kanttekeningen. Zo daalde het aantal mensen dat voor 1 of 7 dagen gebruik maakt van het systeem. Ook ging de rotatiegraad, dat aangeeft hoeveel keer een fiets per dag wordt gebruikt, naar beneden. Dat cijfer zit nu opnieuw op het niveau van 2010.
Het gebruik van het systeem steeg dan wel in 2012, maar niet zo sterk als er fietsen en stations bijkwamen. Het aantal stations ging van 174 naar 300 en er kwamen meer dan 3.000 fietsen bij.
Zit Villo in Brussel aan zijn plafond? "We hopen van niet", zegt Jérôme Blanchevoye van uitbater JC Decaux. "Enkele nuances: De extra stations zijn er in de loop van het jaar bijgekomen. Veel zelfs pas tegen het einde van het jaar. Dat is een belangrijke factor. Daarbovenop zijn er veel mensen in gemeenten waar nu pas stations komen, zoals Ukkel, die al eerder een abonnement hadden. De waargenomen stijging van de gebruikers voldoet dus aan onze verwachtingen."
In 2013 wordt in ieder geval verder ingezet op groei van het systeem. "Alle gemeenten hebben ondertussen hun akkoord gegeven om Villostations te plaatsen", zegt bevoegd staatssecretaris Bruno De Lille (Groen). "Tegen het einde van dit jaar zal dus het volledige Gewest bedekt zijn met stations en zijn we weer een stap dichter bij een fietsbaar Brussel."
Diefstal smelt weg
De diefstallen zijn dan weer spectaculair gedaald. In 2012 werden nog slechts 182 fietsen gestolen. In 2010 waren er dat nog 709, hoewel er toen veel minder fietsen in omloop waren. "Dat fenomeen zien we ook in andere steden waar we fietsen uitbaten", zegt Blanchevoye. "Het overgrote deel van de gestolen fietsen wordt ook teruggevonden."
Luxemburg bleef ten slotte het populairste station. Flagey en Beurs zijn tweede en derde.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.