Villostations kosten 400 parkeerplaatsen
De krant La Capitale bericht over het aantal opgeofferde parkeerplaatsen en het cijfer wordt bevestigd door het kabinet van minister Brigitte Grouwels (CD&V). Zij is bevoegd voor Openbare Werken. De parkeerplaatsen verdwenen zowel op gewest- als gemeentewegen. "Voor we overgaan tot de plaatsing van een station, is er altijd overleg tussen het gewest, de gemeente en Villo zelf," luidt het op het kabinet-Grouwels. "Er is altijd een consensus."
Niet voor alle Villostations sneuvelen parkeerplaatsen. Sommige worden ook op pleinen geplaatst. "Maar we moeten de ruimte halen waar ze zit," zegt staatssecretaris Bruno De Lille (Groen!), bevoegd voor Villo, aan brusselnieuws.be. "De voetgangers zijn al karig bedeeld. We kunnen de stations dus moeilijk op de trottoirs plaatsen. Onze prioriteit moet namelijk het beschermen van de zwakke weggebruiker zijn. Bovendien is het verdwijnen van 400 parkeerplaatsen niet problematisch als je ziet hoe onderbenut sommige ondergrondse parkings zijn."
De Lille vindt ook dat de waarde van Villo niet mag onderschat worden. "Tot tien procent van de Villogebruikers neemt anders de auto," zegt hij. "Villo is een van de initiatieven die de autopdruk in de stad doet dalen. En alleen door initiatief te nemen, kunnen we het verkeer terug vlot trekken en erin slagen om tegen 2018 de autodruk met een vijfde te doen dalen. Parkeerplaatsen opofferen is dus een noodzakelijke keuze."
Het aantal verdwenen parkeerplaatsen is als volgt verdeeld: Brussel (172), Anderlecht (20), Etterbeek (12), Elsene (80), Jette (20), Sint-Gillis (32), Sint-Joost-Ten-Node (8), Schaarbeek (56) en Sint-Jans-Molenbeek (20).
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.