Virtuele gids Schaarbeek krijgt vooral pikante vragen
Een klein jaar geleden lanceerde Schaarbeek een nieuwe applicatie voor zijn site: de virtuele loketbediende Sara antwoordt er mondeling en in drie talen - Frans, Nederlands en Engels - op vragen.
In werkelijkheid kent de virtuele bediende een 300-tal vooraf ingestudeerde antwoorden. Die worden dan getoond op de website en voorgelezen door Sara.
"Het idee hebben we opgepikt in het Nederlandse Almere", zegt Françoise Winnepenninckx, die verantwoordelijk is voor de gemeentewebsite, aan brusselnieuws.be. "We willen er vooral mensen die niet vlot lezen mee helpen."
In de praktijk blijkt alvast dat Sara op nogal wat vragen niet meteen een antwoord heeft. "Het spijt me, uw vraag is niet duidelijk. Kunt u wat preciezer zijn, alstublieft?" en "Ik heb uw vraag niet begrepen. Kunt u ze anders formuleren, alstublieft? Bedankt." horen dan ook tot de meest gehoorde antwoorden.
De gemeente schat dat Sara maandelijks enkele honderden keren wordt geraadpleegd.
Welke onderwerpen zijn vooral populair, wilden we weten. Winnepenninckx grinnikt. "In werkelijkheid krijgt Sara vooral pikante vragen. Haar succes als info-verstrekker blijft voorlopig bescheiden."
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.