Vlaamse trams in Brussel: 'Transparante tarieven nodig'
Lees ook: Trams De Lijn komen naar Noordstation
TreinTramBus hoopt dat de nieuwe tramlijnen, samen met het GEN, mensen kunnen overtuigen om hun auto aan de kant te laten staan. Het marktaandeel van het openbaar vervoer in de Rand is veel kleiner dan bij pendelaars op langere afstand. "Dat is evident", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TTB. "Wie van verder komt kan rekenen op snelle en frequente treinen naar Brussel. In Brussel zelf rijden trams en metro's. Maar wie van de Rand komt kan nu kiezen tussen, vaak verouderde, stoptreinen die één keer per uur rijden of bussen die in de file staan."
Wel vraagt de reizigersorganisatie dringend werk te maken van transparante tarieven in de hele regio. "Wie van Sint-Genesius-Rode naar Brussel wil, kan kiezen tussen de trein en de bussen van De Lijn of die van de TEC", luidt het. "Die hebben elk hun eigen tarief. Wie op de metro overstapt, moet een tweede keer betalen. Zo zien de klanten door de bomen het bos niet meer."
Gemeenten overtuigen
Milieuvereniging Bral hoop op zijn beurt dat de Brusselse en Vlaamse overheden aan een zeel blijven trekken over het project. "De moeilijkste vragen zullen van het lokale niveau komen", klinkt het. "Die moeten dan ook overtuigd worden door de Brusselse en Vlaamse regering van het belang van de nieuwe trams. Beter samen sterk dan in gespreide slagorde naar de kiezer trekken. Een gezamenlijk en gedragen project heeft de meeste kans tot slagen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.