Vlaanderen doet Brusselse E40-studie over
Brussel wil van de E40 tussen Kraainem en Reyers een groene stadsboulevard of Parkway maken met minder en versmalde rijstroken. De plannen zorgen voor ongerustheid in Vlaanderen, omdat veel Vlaamse pendelaars dagelijks via die route Brussel binnenrijden. Ze vrezen voor extra files op de E40 en de Ring.
Volgens het Richtplan Reyers en de bijhorende mobiliteitsstudie zou de versmalling tot drie rijstroken echter weinig extra verkeershinder veroorzaken. De huidige capaciteit - zes baanvakken op het breedste stuk - is immers helemaal niet verzadigd, klonk het bij de voorstelling van het plan in september 2010. Brussels minister-president Charles Picqué (PS) benadrukte dat er vandaag vlak na de Ring al maar drie rijstroken zijn en dat de verbreding daarna eigenlijk onzinnig is omdat daarna sowieso een versmalling volgt bij het binnenrijden van de stad.
Crevits zei donderdag in het Vlaams parlement dat het Vlaams Verkeerscentrum de studie nog eens zal overdoen. Als de resultaten van de Vlaamse studie zouden verschillen van de Brusselse, zal Crevits bij de Brusselse regering aandringen op een herziening van de plannen.
Commissie en masterplan
Het is niet de eerste keer dat Brussel en Vlaanderen in aanvaring komen op het vlak van mobiliteit. Eerder steigerde Brussel bij voorbeeld om het aanvankelijk niet werd geraadpleegd over de plannen voor de verbreding van de Ring.
Sven Gatz en Els Ampe, fractieleiders voor Open VLD in respectievelijk het Vlaams en het Brussels Parlement, stellen daarom voor om een gemeenschappelijke commissie mobiliteit op te richten. "Die gemeenschappelijke commissie moet er voor zorgen dat overbodige frustraties worden vermeden en dat er door dialoog een breder draagvlak wordt gecreëerd," aldus de liberalen in een mededeling.
Gatz bracht het voorstel donderdag alvast ter sprake in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams parlement. Els Ampe lanceert het idee in het Brussels parlement. "Een regelmatig overleg tussen de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement en de commissie van Infrastructuur, Openbare Werken en Verkeer van het Brussels Parlement zou ook tot een Masterplan kunnen leiden voor een betere mobiliteit in en rond Brussel."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.