Vliegveld van Haren herdacht in boek en expo
Enkele vliegtuigen die in de jaren dertig vlogen op de eerste luchthaven van Brussel zijn nog te bewonderen in het Legermuseum, Maar van de gebouwen en het vliegveld van Haren blijven er enkel nog foto's en documenten over. Een boek en een tentoonstelling moeten de herinnering nu levendig houden.
De oude luchthaven van Haren werd tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter gebouwd en diende eerst als opstijgplaats voor de beruchte zeppelins. Na de oorlog werd in Haren de Belgische burgerluchtvaart opgestart. Sabena vloog van 1923 tot 1950 op de luchthaven van Haren.
In 1925 vertrokt hier de eerste vlucht naar Congo. Het vliegtuig deed er 51 dagen over, waarvan 75 uur effectief vliegen. Er ging zo veel tijd verloren door 19 landingen en 5 noodlandingen, het aanleggen van startbanen en wachten op reservemateriaal.
Door de ontwikkelingen in de luchtvaart werden vliegtuigen steeds groter, en werd de luchthaven van Haren te klein. En door de groei van Brussel kon de luchthaven ook niet meer uitbreiden. De militaire luchthaven van Melsbroek werd toen de nationale luchthaven.
De nieuwe DC4-toestellen konden wel landen in Haren, maar niet opstijgen. Voor het opstijgen taxieden de vliegtuigen over de weg naar de luchthaven van Melsbroek.
In het boek over het vliegveld van Haren staan prachtige foto's van dubbeldekkers voor - naar hedendaagse normen - schamele luchthavengebouwtjes. Ook Adolf Hitler werd door een fotograaf vereeuwigd voor het inmiddels gesloopte luchthavengebouw in art-decostijl.
De tentoonstelling over het vliegveld van Haren loopt nog tot 19 oktober in het Koninklijk Legermuseum in het Jubelpark.
Lees meer over: Evere , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.