Iets meer dan een jaar na de invoering van de voetgangerszone kan het autovrije deel van het centrum rekenen op de belangstelling van heel wat potentiële investeerders. De afgelopen maanden zijn er een twintigtal nieuwe handelszaken geopend in het hypercentrum.
Voetgangerszone trekt nieuwe handel aan (+kaart)
Het is niet alleen kommer en kwel in de voetgangerszone. Een jaar lang heeft de handelaarsvereniging uit het centrum alle mogelijke middelen uit de kast gehaald om opnieuw autoverkeer mogelijk te maken in de centrale lanen, maar de laatste maanden zijn er ook steeds meer positieve signalen.
Niet alleen opende naast de Beurs onlangs een nieuwe Balls & Glory, het gehaktballenrestaurant van tv-kok Wim Ballieu, woensdag keerde ook supermarktketen Carrefour terug naar het centrum. Beide handelszaken lieten daarbij uitdrukkelijk verstaan dat de voetgangerszone een extra motivatie was om er een winkel te openen.
Daar blijft het echter niet bij. Op basis van een lijst van het kabinet van burgemeester Yvan Mayeur (PS), die BRUZZ kon inkijken, blijkt dat er 28 nieuwe handelszaken zijn geopend rond de voetgangerszone sinds juni 2015. Als we enkel kijken naar de straten die autovrij zijn geworden, dan gaat het over 18 winkels (zie kaart).
Zo opende de allereerste Swatch Store in België vlak achter de Beurs. Ook Manhatten's zette de stap naar het centrum. In de Kolenmarkt zagen dan weer enkele conceptwinkels het levenslicht: de H.Y.P Store biedt kleding, maar ook accessoires en Belgische designspullen aan. Templar Soul verkoopt luxe mannenkledij.
Lees verder onder de kaart.
"Het afgelopen jaar heeft Brussel met de aanslagen en de lockdown heel wat tegenslag gekend", zegt Mayeur hierover in Le Soir. "Maar deze nieuwe winkels, elk met hun eigen specifieke kwaliteiten, tonen aan dat het centrum opnieuw commercieel aantrekkelijk wordt."
De ambitie van het college was om de structuur van de stad te veranderen, aldus de burgemeester. "De as waarrond we de voetgangerszone hebben gecreëerd was al jaren aan het verpauperen", zegt hij. "Door de autovrije lanen wilden we net die handel terugbrengen naar het hart van de stad die was verdwenen, nieuwe vaandeldragers ook."
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.