De uitbreiding van de voetgangerszone in het centrum geldt vanaf maandag 29 juni. Dat heeft hebben burgemeester Yvan Mayeur (PS), schepen Els Ampe (Open VLD) en minister Pascal Smet (SP.A) aangekondigd. De meeste straten van de zogenaamde bestemmingslus zullen maar één rijvak hebben.
Voetgangerszone uitgebreid vanaf 29 juni
Eind juni wordt een groot deel van de Anspachlaan autovrij en gaat een nieuw circulatieplan in testfase. Na acht maanden volgt een evaluatie. De echte heraanleg van de zone rond De Brouckère en de Beurs moet nog altijd rond zijn tegen 2018.
De invoering van de testfase was eerder aangekondigd voor midden juli, maar dat is dus vervroegd om twee redenen. "29 juni is de datum waarop de MIVB haar uurregeling van de bussen wijzigt, en het is eveneens het einde van het schooljaar en dus het begin van een minder drukke verkeersperiode", klinkt het bij de Stad. Op zondag 28 juni zijn er verschillende animaties gepland om de nieuwe voetgangerszone feestelijk in te leiden.
Behalve het Beursplein en de Anspachlaan worden ook de Devauxstraat, Van Praetstraat, de Grétrystraat, Magdalenastraat en delen van de Zuidstraat autovrij. Dat betekent een verdubbeling van de huidige voetgangerszone tot 50 hectare.
Daarnaast verandert de rijrichting of de verkeerssituatie in heel wat straten rond de uitgebreide voetgangerszone. De zogenaamde bestemmingslus (door tegenstanders mini-ring gedoopt) zal niet overal twee rijvakken krijgen zoals eerder aangekondigd. Alleen de Keizersstraat en de Wolvengracht krijgen twee rijvakken. Daardoor blijft er plaats voor geschilderde fietspaden in beide richtingen. Ook de Dansaertstraat krijgt geschilderde fietspaden. Daar sneuvelt de parkeerstrook tussen de Oude Graanmarkt en de Ortsstraat.
Lusbus
De uitbreiding van de voetgangerszone heeft ook heel wat gevolgen voor de bussen van de MIVB. De eindhaltes van heel wat lijnen worden verplaatst. Bus 86, tussen het centrum en Molenbeek, zal ook de verkeerslus rond de voetgangerszone aandoen en krijgt dan ook de naam 'lusbus'.
Voor de uitwerking van het circulatieplan werd een beroep gedaan op verschillende verkeersmodellen, in samenwerking met het Gewest.
Bekijk ook de reportage van tvbrussel.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.