Een vliegtuig van Brussels Airlines op Brussels Airport in Zaventem

| Een vliegtuig van Brussels Airlines op Brussels Airport in Zaventem.

Voorzitter Brussels Airlines rekent op staatssteun, De Croo wacht af

© Belga
10/04/2020
Updated: 10/04/2020 13.08u

Voorzitter van Brussels Airlines Etienne Davignon verwacht dat de luchtvaartmaatschappij staatssteun zal krijgen vanwege de coronacrisis. Dat zegt hij vrijdag in La Libre Belgique. De luchtvaartsector is erkend als een strategische sector voor de Belgische economie, en dat zou die staatssteun rechtvaardigen. Een nationalisering van het bedrijf heeft volgens de voorzitter dan weer helemaal geen nut.

"De onderhandelingen zijn aan de gang en zijn eerder positief", zegt Davignon. Het bedrag van de steun en de modaliteiten ervan moeten nog bepaald worden. Sommigen spreken over een bedrag van 300 miljoen euro.

Een nationalisering van Brussels Airlines vindt Davignon geen goed idee. "Wat zou Brussels Airlines helemaal alleen doen na de crisis?", zegt hij. En moederbedrijf Lufthansa wil Brussels Airlines ook niet kwijt. "De Duitsers zijn bereid om ons te helpen en het feit dat ze actief deelnemen aan de onderhandelingen met de Belgische staat is meer waard dan alle geruchten."

Wel gaat Brussels Airlines zijn herstructurering moeten "intensiveren" op vraag van Lufthansa. Het is onvermijdelijk dat het Belgische bedrijf kleiner zal zijn na de crisis, 25 tot 30 procent kleiner, volgens de voorzitter. "We gaan er alles aan doen om ontslagen te vermijden, maar we hebben niet alleen goed nieuws voor ons personeel de komende weken", aldus Davignon.

De Croo: 'Te vroeg om uitspraken te doen'

In een reactie noemt minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) het veel te vroeg om uitspraken te doen over Brussels Airlines en de mogelijke rol van de staat. Een sterke luchtvaartsector is van strategisch belang voor ons land, en vanuit die optiek wordt de vraag van Brussels Airlines momenteel in detail onderzocht, aldus de minister. Dat houdt onder meer een grondige analyse in van de huidige kostenstructuur en er wordt nagegaan welke steun er is vanuit het moederbedrijf Lufthansa.

"Sowieso moet een evenwicht worden gevonden tussen verschillende belangen: het strategisch en economisch belang van een sterke luchtvaartcluster rond Brussels Airport, alsook het belang van de duizenden werknemers en de Belgische staat", aldus minister De Croo. "Die verschillende belangen kunnen enkel maar verzoend worden als er ook een stevig toekomstplan op tafel ligt voor Brussels Airlines"

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Economie , corona , coronacrisis , coronavirus , Brussels Airlines

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni