VRT-gebouw wordt afgebroken, toren blijft

© brusselnieuws.be
22/04/2013
De VRT kiest voor een nieuwbouw op de huidige locatie aan de Reyerslaan, achter de huidige gebouwen die worden afgebroken. Dat heeft de raad van bestuur van de omroep beslist.

Het huidige omroepgebouw is verouderd en voldoet niet meer aan de noden van de VRT. Het kwam maandag voor de raad van bestuur neer op een keuze tussen renovatie of nieuwbouw. Na beraad besliste de raad van bestuur om een nieuw gebouw te plaatsen achter de huidige kantoren.

De omroep geeft aan dat ze voor een nieuwbouw kiest omdat dat de goedkoopste optie is. De VRT is al eigenaar van de gronden. De oude vestiging wordt afgebroken zodat de gronden te gelde gemaakt kunnen worden. Ook de RTBF zal in de nieuwbouw huizen.

De nieuwbouw wordt zo'n vijftig meter achter het huidige gebouw opgetrokken, waar momenteel nog een bos ligt, eveneens eigendom van de VRT. "De nieuwbouw wordt 55.000 vierkante meter groot, zo'n 40.000 vierkante meter kleiner dan de bestaande faciliteiten", zegt gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter.

Ook het gebouw van de RTBF, dat verbonden is met dat van de VRT, zal deels worden afgebroken. De kantoren en radiostudio's, die zichtbaar zijn van op straat, gaan volledig tegen de grond. De RTBF zou wel nog deels gebruik blijven maken van de achterliggende televisiestudio's.

De bekende toren van de VRT blijft wel staan.

Niet naar Vlaanderen
De raad liet eerder al opmerken dat haar voorkeur uitging naar een nieuwbouw, omdat het huidige gebouw eigenlijk te groot en te onpraktisch is. In de zomer van 2012 werden nog enkele bijkomende voorwaarden vastgelegd, zoals een maximale reistijd van 30 minuten naar de Wetstraat (of 45 minuten in geval van file). Andere vereisten waren de aanwezigheid van een treinstation met rechtstreekse verbinding naar Brussel op minder dan 3 kilometer afstand en een oppervlakte van minimum 50.000 vierkante meter.

Naast de Reyerslaan waren ook nog andere Brusselse locaties in de running: onder meer een project het Zuidstation, Thurn & Taxis en de Slachthuizen en Markten van Anderlecht dienden zich aan.

Daarnaast waren er ook gegadigden in de Rand: sites in Vilvoorde, Machelen en Mechelen werden bekeken. Vooral Mechelen en Vilvoorde bepleitten hun zaak om de VRT binnen te halen.

In 2020 hoopt de VRT te kunnen verhuizen. Voor het ontwerp van de nieuwe hoofdzetel zal een architectuurwedstrijd worden uitgeschreven. De volledige operatie moet met eigen middelen worden gefinancierd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni