VUB: 'Hersenscans bewijzen voordelen tweetalig onderwijs'

© FM Brussel
17/08/2009
Kinderen die tweetalig onderwijs krijgen, leren gemakkelijker dan hun leeftijdsgenoten. dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

Via hersenscans konden de wetenschappers vaststellen dat de hersenen van tweetalige kinderen veel minder inspanningen moesten leveren bij eenvoudige rekenopdrachten, dan die van kinderen die slechts één taal onder de knie hebben.

Volgens de wetenschappers wijst het onderzoek nog maar eens op de voordelen van een veralgemeend tweetalig onderwijs in Nederlandstalige scholen.

"Velen hebben nog koudwatervrees tegenover tweetalig onderwijs. Ze denken dat de leerlingen daardoor slechter Nederlands gaan spreken," zegt VUB-professor Piet Van de Craen. "Maar onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen net het tegenovergestelde aan: als je een taal leert, verleer je niet iets anders. Integendeel: je versterkt je leercapaciteiten."

Positief
Een opmerkelijk resultaat van het onderzoek is dat meertalig onderwijs niet alleen positieve effecten heeft op de verwerving van die tweede taal, maar ook op de taalvaardigheid van de moedertaal.

Daarnaast bleek ook dat kinderen die andere vakken aangeleerd kregen in de tweede taal, de leerstof even goed - en soms zelfs beter - beheersten dan wanneer die in de moedertaal werd gegeven.

Extra geprikkeld
De verklaring van deze resultaten ligt volgens de onderzoekers in het feit dat de hersenen beter presteren als ze extra geprikkeld en uitgedaagd worden, wat zeker het geval is bij lessen in een andere taal.

Volgens de onderzoekers start meertalig onderwijs het best zo vroeg mogelijk, bijvoorbeeld in de kleuterklas.

Verschillende scholen van de Franstalige gemeenschap werken al met meertalig onderwijs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni