VUB: 'Hersenscans bewijzen voordelen tweetalig onderwijs'
Via hersenscans konden de wetenschappers vaststellen dat de hersenen
van tweetalige kinderen veel minder inspanningen moesten leveren bij
eenvoudige rekenopdrachten, dan die van kinderen die slechts één taal
onder de knie hebben.
Volgens de wetenschappers wijst het
onderzoek nog maar eens op de voordelen van een veralgemeend tweetalig
onderwijs in Nederlandstalige scholen.
"Velen hebben nog
koudwatervrees tegenover tweetalig onderwijs. Ze denken dat de
leerlingen daardoor slechter Nederlands gaan spreken," zegt
VUB-professor Piet Van de Craen. "Maar onderzoeken uit binnen- en
buitenland tonen net het tegenovergestelde aan: als je een taal leert, verleer je niet iets anders. Integendeel: je versterkt je leercapaciteiten."
Positief
Een
opmerkelijk resultaat van het onderzoek is dat meertalig onderwijs niet
alleen positieve effecten heeft op de verwerving van die tweede taal,
maar ook op de taalvaardigheid van de moedertaal.
Daarnaast
bleek ook dat kinderen die andere vakken aangeleerd kregen in de tweede
taal, de leerstof even goed - en soms zelfs beter - beheersten dan
wanneer die in de moedertaal werd gegeven.
Extra geprikkeld
De
verklaring van deze resultaten ligt volgens de onderzoekers in het feit
dat de hersenen beter presteren als ze extra geprikkeld en uitgedaagd
worden, wat zeker het geval is bij lessen in een andere taal.
Volgens de onderzoekers start meertalig onderwijs het best zo vroeg mogelijk, bijvoorbeeld in de kleuterklas.
Verschillende scholen van de Franstalige gemeenschap werken al met meertalig onderwijs.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.