Wat een vinylplaat lijden kan

Lieven Bulckaert
© Brussel Deze Week
27/11/2010
Dj Du­quesnoy is een platenfreak en bestelt vinyl over het internet. Dat wordt dan thuisbezorgd, dubbelgevouwen of met een (extra) gat in het midden.

Hij draait als dj onder de naam Duquesnoy omdat hij dezelfde voornaam heeft als de beeldhouwer van Manneken Pis: Jérôme. Voluit wil hij zijn naam liever niet in de krant omdat hij zijn professionele leven - hij geeft les in een Brusselse school - gescheiden wil houden van zijn nevenactiviteit.

Dj Duquesnoy is een gedreven man; ook nu hij onlangs vader is geworden, draait Jérôme nog meermaals per maand in de Sint-Gorikshallen, en ook privé is muziek 'een belangrijk deel' van zijn bestaan. Zijn muziekverzameling groeit snel, voornamelijk door de oude grammofoonplaten die hij op internet bestelt, zowat wekelijks. En hier begint ons verhaal: de thuisbezorging van die collector's items is een ware nachtmerrie.

De platen worden thuisgeleverd door de postbode (steeds een andere), te voet of met een bestelwagentje: er valt geen lijn in te trekken. Als er op dat moment niemand thuis is, moet Jérôme achteraf naar het postkantoor. Het liefst zou hij zijn troetelplaten afhalen in het dichtstbijzijnde kantoor - op het Madouplein -, maar dat kan niet; *delete* hij moet telkens naar het Noordstation.
Vorige week kwam een zeldzame, oude, maar intacte plaat uit Engeland aan. Tenminste, intact tot het moment suprême: de aflevering. Op de envelop stond voor één keer niet in grote letters 'do not bend' of 'fragile'. De postman vouwde het vinyl dubbel om het in de brievenbus te wurmen.

Toen Jérôme naar het postkantoor afzakte, trof hij daar een bijzonder meelevende beambte. Die bleek een collega-muziekfan te zijn en vertelde spontaan dat het nog erger kon: onlangs had de trieermachine in een hoofdkantoor een zending van 25 grammofoonplaten niet herkend. Die schijven hebben nu wel een zéér groot gat in het midden.

Bijzondere zorgen
Op ingediende klachten stuurde De Post altijd standaardbrieven met excuses en de mededeling dat de oorzaak van de schade niet kon worden vastgesteld. Tegelijk werd gesuggereerd dat zendingen met een zekere waarde speciaal verzekerd kunnen worden en dan 'bijzondere zorgen' krijgen.

Jérôme is nog steeds tot in het diepst van zijn hart bedroefd. "We leven in een tijd dat internethandel een hoge vlucht neemt. Deze plaat kostte me vier euro, maar wat als het nu een uniek stuk betreft? Aparte verzekeringen en gespecialiseerde firma's betekenen het tienvoudige of meer van de aankoopprijs. Ik wil me zeker flexibel opstellen en constructief meewerken. Maar ik mis vooral eenduidigheid. Als we niet thuis zijn, laat men de platen soms onbeheerd aan de voordeur staan. In Sint-Joost-ten-Node, anno 2010."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni