Dat het Schumanplein in de toekomst autovrij wordt wist u al. Vandaag is nu ook de internationale ontwerpwedstrijd gelanceerd voor plein en omgeving. Het autoverkeer gaat ondergronds.
Wedstrijd autovrij Schumanplein gelanceerd
Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brussels Gewest, geeft vandaag het startschot gegeven voor de wedstrijd.
"Het Schumanplein krijgt op dit moment niet de aandacht die het verdient", laat de organisatie weten. "De rotonde zal een metamorfose ondergaan en opvallen in het stedelijk uitzicht."
De meest opmerkelijke verandering voor het nieuwe Schumanplein wordt het ondergronds brengen van de verkeersstroom. Dat kan door de tunnel van de E 40 door te trekken tot in de Wetstraat.
Ook een studie voor het lichtplan maakt deel uit van het ontwerp.
Het ontwerpteam dat zal instaan voor het inrichten van het Schumanplein wordt aangewezen na organisatie van een internationale conceptwedstrijd.
Centrum van de Europese wijk
De deelnemers moeten met de volgende doelstellingen rekening houden:
- Het versterken van de symboolwaarde van het R. Schumanplein als centrum van de
Europese Wijk en de aanwezigheid van Europa in Brussel.
- Het autoluw maken van het R. Schumanplein (met uitzondering van hulpdiensten, openbaar vervoer, taxi's en lokaal verkeer),
- Het plein wordt een 'harmonieuze ontmoetingsruimte' voor de verschillende gebruikers (bewoners, ambtenaren, pendelaars, toeristen, manifestanten, enz)
- Esthetische hoogwaardige aankleding en inrichting: De heraanleg in een hedendaagse
stijl met aandacht voor detail en creativiteit
- Duurzame en kwaliteitsvolle architecturale oplossingen. Zo vormen het ontwerp voor
de overkappingen van de uitgangen van het ondergrondse trein- en metrostation een onderdeel
van de omgevingsaanleg.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.