Wegbeheerder repareert, maar meldt dat niet

Saar Van Acker
© BRUZZ
23/05/2017

Sinds 2013 belooft de website en app Fix My Street haar gebruikers dat ze problemen in de openbare ruimte in Brussel kunnen melden en opvolgen. Maar de opvolging van de site loopt vaak mis. Zo werd al in mei 2013 een put in de weg rond het Warandepark gemeld, volgens de site is dat probleem vandaag nog altijd in behandeling.

Via Fix My Street kunnen problemen in de Brusselse openbare ruimte worden gemeld en opgevolgd. Met succes: sinds de start liepen ruim 76.000 meldingen binnen. Toch zijn er na vier jaar nog altijd technische mankementen en opvolgingsproblemen: niet alleen werkt de website niet altijd even goed, de meldingen worden online niet opgevolgd.

Bij een steekproef van ruim twintig pleinen in en rond Brussel, bleek dat voor 172 meldingen slechts twaalf problemen werden afgesloten. Toch werden de reparaties meestal wel uitgevoerd. Volgens Inge Paemen van Mobiel Brussel ligt de verantwoordelijkheid voor de opvolging op de site niet bij hen: “De wegbeheerder die een reparatie uitvoert, moet dat ook aangeven op de site.”

Voor die wegbeheerders blijkt opvolging echter geen prioriteit. “We zijn niet wettelijk verplicht om Fix My Street te gebruiken en het zo op te volgen. Voor ons is dat eerder een informatiekanaal. We hebben te veel werk en te weinig tijd om voor elk van de meldingen aan te geven dat we ze hebben afgesloten,” klinkt het bij de dienst Wegenwerken Signalisatie van Stad Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni