Op Brussels Airport gaan morgen woensdag de renovatiewerken van start aan baan 25L/07R. De werken duren tot en met 7 september. Al die tijd zal deze baan niet kunnen gebruikt worden.
Werken aan landingsbaan Brussels Airport hebben grote impact
Om de vliegtuigen veilig te laten landen en opstijgen moeten start- en landingsbanen om de 30 jaar grondig onder handen genomen worden. De vorige grondige renovatie dateert van 1985. Dit jaar is baan 25/07R aan de beurt, de komende jaren de twee andere banen.
Tijdens de werken worden de bovenste asfaltlagen van 25L/07R vernieuwd, de verharde bermen en afwatering opnieuw aangelegd, de riolering gerenoveerd en de lichtbanken voorzien van energiezuinige ledlampen.
En dat is niet in een handomdraai gedaan. De baan telt 200.000 vierkante meter asfalt van 12 centimeter dik, 9 kilometer riolen, 1.300 lampen en 60.000 vierkante meter verharde bermen. Die gaat Brussels Airport allemaal vernieuwen of heraanleggen.
Reizigers zullen er weinig van merken.
De vernieuwing gebeurt in drie fases. Vanaf vandaag tot drie augustus wordt de Oost-en Westkant aangepakt. Dat betekent dat die baan niet kan gebruikt worden om op te stijgen of te landen.
Dat heeft uiteraard een impact op het vliegverkeer boven Brussel en de rand. Er zit dus opnieuw een discussie over vliegtuiglawaai aan te komen. Want omdat baan 25 links niet meer mag gebruikt worden moeten er meer vliegtuigen over baan 19. En dat betekent: meer vliegverkeer boven de Oostrand.
In de volgende fasen krijgt de Oostrand dan weer minder vliegverkeer te slikken, omdat de vliegtuigen dan minder over baan 19 vliegen. Maar toch maken de burgemeesters in de Oostrand zich nu al zorgen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.