Op dit ogenblik is het in geen enkele Brusselse gemeente toegestaan om overledenen per uitvaartbakfiets te vervoeren, maar de oprichting van de cel ‘Lijkbezorging en Begraafplaatsen’ kan daar binnenkort verandering in brengen.
Werkgroep moet intrede van de uitvaartbakfiets in Brussel mogelijk maken
Het klinkt misschien ongewoon, maar in heel wat landen - waaronder Denemarken, de Verenigde Staten en sinds kort ook Frankrijk - bestaat het concept al langer. Begrafenisondernemers gebruiken de aangepaste bakfietsen - ook wel corbyciclettes genoemd - als alternatief voor de traditionele lijkwagens, om overledenen te vervoeren.
In Brussel is het systeem momenteel niet toegestaan, maar de kans is reëel dat daar in de nabije toekomst verandering in komt.
‘Trage, stille stoet’
Tijdens de commissie voor Binnenlandse Zaken legde Ahmed Mouhssin (Ecolo) het onderwerp op tafel. Hij verwees daarbij naar de tragische dood van Fanny, een 32-jarige vrouw uit Watermaal-Bosvoorde die om het leven kwam toen ze door een tram gegrepen werd bij de halte Ter Kameren-Ster, op de grens van Elsene en Brussel Stad.
“Tijdens de begrafenis werd haar kist vervoerd per corbyciclette: een milieuvriendelijk alternatief voor lijkwagens”, aldus Mouhssin. De gemeente Watermaal-Bosvoorde heeft het vervoer toen uitzonderlijk toegestaan.
Volgens het parlementslid is de bakfiets "een goed alternatief dat een trage, stille en rustige begrafenisstoet mogelijk maakt, op het ritme van de stappen van de aanwezigen. Het belang van het begeleiden van families door betekenis te geven aan de begrafenisceremonie en een zekere schoonheid toe te voegen die tegelijkertijd troost kan bieden, wordt hierdoor extra benadrukt”, aldus Mouhssin.
Geen aanvragen
Volgens minister van de Plaatselijke Besturen Bernard Clerfayt (DéFI) zijn er tot op heden “geen formele verzoeken of vragen ingediend van lokale autoriteiten of de uitvaartbranche over het gebruik van rouwfietsen”, maar werd er recent wel een werkgroep “Lijkbezorging en Begraafplaatsen” opgericht, waarin de Brusselse gemeenten zullen samenwerken met begrafenisondernemers.
Tegelijkertijd wijst hij erop dat de kwestie ook onder de federale bevoegdheid valt. “Als de federale minister de definitie van een lijkwagen zou aanpassen door deze niet te beperken tot een gemotoriseerd voertuig - maar wel binnen de beperkingen te blijven die specifiek zijn voor het vervoer van overledenen - zou dit automatisch een verandering teweegbrengen”, aldus Clerfayt. “De werkgroep kan zich hier verder over buigen.”
Lees meer over: Brussel , Samenleving , lijkwagen , begrafenissen