Werkzaamheden aan kanaalzone van start

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
31/03/2010
Het is tijd voor de tweede fase van de heraanleg van de kanaalzone en de Kleine Ring. Binnen twee jaar ligt daar nieuw asfalt en krijgen voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer meer plaats. De heraanleg van de Ninoofsepoort, fase drie, is dan weer vertraagd.

Nu de Molenbeekse kant van het kanaal is heraangelegd - fase 1 -, gaan de werkzaamheden onverstoorbaar voort. De kanaalzone moet heraangelegd worden. Er waren niet minder dan zes (!) politici nodig om de tweede fase aan de verzamelde pers voor te stellen. En de accenten over wat de nieuwe kanaalzone op so­ciaal gebied moet voorstellen, lopen nogal uiteen. Zo verschillen Brussels minister-president Charles Picqué (PS) en zijn Molenbeekse partijgenoot, burgemeester Philippe Moureaux, van mening over wat de gentrificatie van de buurt - een verwacht gevolg - zal teweegbrengen.

Ander niveau
Voor Moureaux is het een uitgelezen kans om stadsbezoekers naar zijn gemeente te lokken: "Traversez le canal." Maar ook: "Ik hoop dat de gentrificatie met het nodige respect voor de bewoners zal gebeuren. We moeten eventuele inwoners van een ander sociaal niveau verwelkomen, maar te allen tijde vermijden dat ze compleet naast de huidige inwoners van Molenbeek gaan leven."

De kanaalzone is een onderdeel van de Maritiemwijk. De socialist Moureaux geeft toe dat de buurt in vroegere tijden op zijn minst 'deplorabel' was.

Charles Picqué daarentegen stelt dat diezelfde mensen van een ander sociaal niveau - hoogopgeleiden, dus - "hoge kwalitatieve eisen stellen aan hun leefomgeving, en dat dit de buurt als geheel alleen maar ten goede komt." Terwijl hij dit zegt, schudt Moureaux nauwelijks merkbaar het hoofd.

Laag water
Dit korte akkefietje mag de pret niet bederven. Er verandert tegen begin 2012 veel: weg is de autosnelweg met nauwelijks plaats voor fietsers en voetgangers. Er komen een afzonderlijke tram- en busbedding, een mooie houten esplanade met voetgangers- en fietsersbrug, en de Brusselse kant van het kanaal krijgt drie rijstroken. Aan de andere kant, in Molenbeek, zijn de werkzaamheden al afgerond en ligt er een zacht fietspad en één rijstrook voor de auto's. En er wordt een nieuwe tramhalte geïnstalleerd aan Graaf van Vlaanderen.

Toch verklaarde Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare Werken en Mobiliteit, in deze krant een maand geleden dat er veel meer in het project zat. Denken we aan het water van het kanaal, dat nu nog altijd ettelijke meters beneden de esplanade gaapt (of dat de esplanade hoog boven het water uittorent). "Die werkzaamheden waren zo ingrijpend dat er veel geld voor zou moeten worden gezocht. In dezelfde planning zou ook zowel de Molenbeekse als de Brusselse kant een eenrichtingsstraat worden, maar de gemeente Sint-Jans-Molenbeek zag dat niet zitten."

Vertraging
Dan is er ook nog fase 3, de heraanleg van de Ninoofsepoort, waarop de Kleine Ring aansluit. Hoewel het een onderdeel is van die Kleine Ring, werd er geopteerd voor een gefaseerde aanpak om het autoverkeer niet nodeloos dicht te laten slibben.

Oorspronkelijk moest de Ninoofsepoort volgend jaar klaar zijn, maar die deadline leek niet haalbaar. Het laatste wat we hoorden, was dat de Brusselse regering nog advies moest geven aan Beliris, het federaal fonds voor Brussel. Beliris is de voornaamste geldschieter van de heraanleg van de Ninoofsepoort.

Jef Van Damme, Brussels parlementslid en schepen in Molenbeek (SP.A), werd ongerust en stelde er laatst een parlementaire vraag over. Dat deed Brigitte Grouwels antwoorden dat er in een besluit van de Brusselse regering in oktober vorig jaar enkele kleine wijzigingen werden opgenomen in het dossier omdat er 'geen consensus' binnen de regering was over de oorspronkelijke plannen. Grouwels zei ook dat Beliris nog dit jaar de stedenbouwkundige vergunning bij het Gewest aanvraagt. Volgens Van Damme betekent dat een jaar vertraging.

Er is wel de zekerheid dat uiteindelijk het hele project van de heraanleg van de kanaalzone klaar zal zijn, al willen de einddata al eens opschuiven. Wanneer de laatste laag asfalt is gelegd en de eerste voetganger van een zachte kanaalbries zal kunnen genieten, is de westelijke Ring een heel nieuw stuk stad, en moet de overgang tussen de twee betrokken gemeenten, Brussel en Molenbeek, minder zichtbaar zijn. De lijn Graaf van Vlaanderen-Locquen­ghienstraat wordt een voetgangerszone met een voetgangersbrug; de brug tussen de Dansaertstraat en de Gentsesteenweg blijft er voor het autoverkeer; de lijn Toekomststraat-Witte de Haelenstraat wordt voor voetgangers, auto's en fietsers.

Ondertussen, tijdens de werkzaamheden, wordt het druk in het centrum. Verwacht wordt dat de centrale lanen vol zullen zitten door de verkeersomleidingen. U bent gewaarschuwd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni