Werkzaamheden aan Schuman-Josaphattunnel gestart
Op het kruispunt van de Plaskylaan en de Victor Hortastraat en in de Emile Maxlaan zijn er sinds vandaag twee werven. Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het spoorwegnet, is begonnen met het graven van twee toegangsputten. Die zijn nodig om een tunnel te graven tussen het station Schuman en Josaphat. Die tunnel is de verbinding tussen Schuman en de bestaande lijn Halle - Vilvoorde.
"Door deze nieuwe tunnel krijgen alle mensen die in de Europese wijk werken of wonen, een rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem. Zo moeten ze niet meer langs de Noord-Zuidverbinding die al verzadigd is. Er komt dan ook een rechtstreekse verbinding met een aantal grote steden zoals Luik, Leuven, Mechelen en Hasselt," zegt Veerle Vivijs, woordvoerder van Infrabel.
Maar de buurtbewoners en handelaars rond de Plaskysquare zijn niet opgezet met de werken. De bewoners klagen over trillingen, geluidsoverlast en stof. De handelaars vrezen dat ze klanten zullen verliezen. Toch is het vooral het verkeer dat hinder zal ondervinden. Want voor de bewoners wordt de overlast tot een minimum beperkt, zegt Veerle Vivijs. "Zodra we klaar zijn met de toegangsputten, gaat al het werk ondergronds gebeuren."
De tunnel tussen Josaphat en Schuman zou in 2013 klaar moeten zijn. Op het gewestelijk expressnet is het nog wachten tot 2016.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.