Cultureghem, Zinneke, Medex en Ethno Tendance Fashion Week Brussels zijn de winnaars van de Mixity Awards. Zo maakte de jury dinsdagavond bekend tijdens de prijsuitreiking in de Horta Galerij vlakbij het centraal station. De organisaties Vriendschap zonder Grenzen en opnieuw Zinneke wonnen de publieksprijzen.
Winnaars van Mixity Awards zijn bekend
Met de Mixity Awards wil Visit Brussels die organisaties, initiatieven en evenementen belonen die de diversiteit in onze hoofdstad het meest belichamen en ook zo uitstralen. Zeker na de aanslagen van 22 maart was het nodig om de Brusselse verscheidenheid extra in de verf te zetten, oordeelde het gewestelijke toerismeagentschap. Daarom lanceerde Visit Brussels in mei vorig jaar de Mixity Awards.
De oproep vond gretig gehoor, want maar liefst 200 organisaties dienden hun kandidatuur in. Daaruit selecteerde de jury, die bestond uit vertegenwoordigers van het Brusselse verenigingsleven en leden van Visit Brussels, 40 projecten in vier categorieën. Er werd daarbij een onderscheid gemaakt tussen kleine (minder dan 3 werknemers) en middelgrote en grote verenigingen (3 of meer werknemers) enerzijds, en tussen evenementen en best practices anderzijds.
Uiteenlopende winnende projecten
De organisaties die omwille van hun werking een Mixity Award in ontvangst mochten nemen zijn Medex en Cultureghem. Het conceptuele Medexmuseum - voluit Musée éphémère de l'exil - laat kunstenaars samenwerken met vluchtelingen en maakt op deze manier rondtrekkende tentoonstellingen. Cultureghem is de vereniging die in Abattoir de wekelijkse markten uitbaat, maar daarnaast ook andere projecten zoals Kookmet en Court Circuit uitprobeert om aan de noden van de stad en de buurt tegemoet te komen.
Zinneke en Ethno Tendance Fashion Week Brussels zijn door de jury dan weer uitgeroepen tot de beste evenementen van het afgelopen jaar. Zinneke is de organisatie achter de tweejaarlijkse Zinnekeparade, die gedurende een heel weekend de binnenstad inpalmt en alle groepen uit de samenleving vertegenwoordigd ziet onder haar deelnemers. Ethno Tendance wil dan weer modeontwerpers en andere ondernemers met allochtone origine voor het voetlicht plaatsen, onder meer door jaarlijks een modeweekend te organiseren met defilés.
Deze vier winnaars kregen elk een cheque van 10.000 euro overhandigd. De afgelopen maanden kon ook het publiek stemmen op zijn favoriete vereniging. Ook hier kwam Zinneke als winnaar uit de bus bij de grote organisaties. Vriendschap zonder Grenzen, dat betaalbare vakanties voor kansarme doelgroepen organiseert, was dan weer de laureaat bij de kleine verenigingen.
Lees meer over: Samenleving , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.