‘Woluwelaan wordt groene parkway in 2018’
Lees ook: Woluwelaan krijgt tram
Lijn 94 wordt verlengd van het Trammuseum tot aan Roodebeek via de Woluwelaan. Het Brussels Gewest wil van de gelegenheid gebruik maken om zowel de laan als de omgeving van Roodebeek een grondige opknapbeurt te geven.
De nieuwe tramsporen komen er aan de kant van het Maloupark en het Terbronnenpark. "De beddingen worden voorzien van gazonaanleg, om zo het landschappelijk karakter van het Woluwedal verder te versterken", laat Grouwels weten.
Als buffer tussen de sporen en het park komt er een gemengd fiets- en voetpad. Voor de scholen komt er een brede stoep met tweerichtingsfietspad. De parkeerplaatsen op de laan blijven over de hele lengte behouden, maar de strook wordt wel smaller.
"Doel is om de Woluwelaan om te vormen van een stadssnelweg tot een mooie en groene parkway met een stedelijke tram", zegt de minister.
Dat betekent echter niet dat er veel minder ruimte komt voor het verkeer. De bestaande twee baanvakken in beide richtingen blijven behouden, maar worden wel versmald zodat autobestuurders zich gemakkelijker aan de maximum toegelaten snelheid van 50 km/u zullen houden.
De voorbije jaren werd de eindhalte van tramlijn 94 al verlengd van Wiener tot Hermann-Debroux en daarna tot aan het Trammuseum op de Tervurenlaan. De werken voor de verlenging op de Woluwelaan zouden eind 2014 van start moeten gaan en binnen de vier jaar voltooid zijn. Op termijn wil Grouwels de tram verder verlengen tot Marcel Thiry en laten aansluiten op de tram die De Lijn wil aanleggen in de Rand.
Vanaf 8 mei kunnen omwonenden gedurende vier weken hun mening over het project kwijt tijdens het openbaar onderzoek.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.